Diary,

Veganistisch eetdagboek + makkelijke recepten

7/12/2016 Pixels By Emilia 11 Comments

Nederlands: Wat is het altijd interessant om te zien wat andere mensen eten hè? Ik ben duidelijk niet de enige die dat vindt, aangezien mijn eetdagboeken verreweg de meest aangevraagde artikelen zijn op mijn blog. Daarom heb ik weer eens een week lang bijgehouden wat ik elke dag at! Van de meeste maaltijden heb ik ook foto's gemaakt, tenzij ik écht haast had of het niet zo interessant was (ik bedoel, we weten allemaal wel hoe een boterham met pindakaas eruit ziet, toch?) en vandaag ga ik dat met jullie delen! Klik dus snel op 'read more' als je nieuwsgierig bent naar wat ik de afgelopen dagen allemaal heb gegeten.

English: Who else thinks it's super interesting to see what other people eat in a day? I'm obviously not the only one, as my food diaries are by far the most requested articles on my blog. So I have once again written down everything I ate during one week! I also took pictures of most of my meals, unless I was in a hurry or thought the meal wasn't special enough (I mean, we all know what a slice of bread with peanut butter looks like, right?) and I'm going to share those with you today. So click 'read more' if you're curious to see what I eat in a week!

Maandag
Ontbijt: Een snel bakje havermoutpap. Super makkelijk om te maken: vul een schaaltje met havervlokken, giet er kokend water (of bijvoorbeeld hete sojamelk) overheen, laat 2 minuutjes afgedekt staan en klaar! Daarna kun je je pap nog aanvullen met fruit, nootjes en andere superfoods. Ik koos deze ochtend voor rozijnen, appel en kaneel.
Tussendoor: Twee rijstwafels met plakjes banaan en pindakaas.
Lunch: Chiapudding, ook al zo makkelijk om te maken: meng chiazaadjes met kokosmelk en laat het net zo lang in de koelkast staan totdat de zaadjes al het vocht hebben opgenomen. Dan heb je een soort pudding die heel lekker smaakt in combinatie met fruit en een beetje ahornsiroop of agavesiroop. Ik deed er banaan en kiwi bij.
Tussendoor: Een reepje chocolade van mijn favoriete merk Lovechock.
Diner: Een grote salade met onder andere gebakken champignons, asperges en amandelen. Als toetje een schaaltje met aardbeien en druiven.

Dinsdag
Ontbijt: Weer havermout, maar deze keer de koude versie, die ook wel 'overnight oats' genoemd wordt. In plaats van de havervlokken te koken, zet je een schaaltje met havermout en water in de koelkast en dat laat je een nachtje staan. 's Ochtends is je ontbijt dan meteen klaar! Ik doe er ook altijd rozijnen en kaneel bij voor de smaak en eventueel wat lijnzaad of chiazaad om de pap wat dikker en vullender te maken.
Tussendoor: Een hele komkommer met een soort zelfgemaakte tzatziki. Die tzatziki maakte ik door tahini (sesampasta) te verdunnen met wat water en een druppeltje citroensap en er vervolgens tzatzikikruiden doorheen te roeren.
Lunch: Drie rijstwafels: een met pindakaas, een met appelstroop en een met pure chocopasta.
Tussendoor: 99% pure chocolade, mmm! (Hoe puurder, hoe beter!)
Diner: Linzensoep met sambal en pinda's. Was gelukkig veel lekkerder dan het eruit ziet!
Snack: Een appeltje.

Woensdag
Ontbijt: Havermout, alweer!
Lunch: Mijn lunch was een gekke combi, maar wel heel lekker: een salade met witlof, mango en mosterd. Een een handje walnoten, dat ik er na het nemen van de foto nog overheen had gestrooid.
Tussendoor: Een rol Oreo's. Oeps.
Diner: Zelfgemaakte snelle curry, met linzen, ui, wortels en champignons. En lekker veel sambal.
Snack: Een bakje groene druiven en een appel.

Donderdag
Ontbijt: Het ontbijt is geen verrassing meer, hè? Weer havermout. Met daarop een restje opgebakken quinoa met appel, kaneel en ahornsiroop. Lekker!
Tussendoor: Chocolate chip cookies (de ‘robuuste koeken' van Lu, alle smaken daarvan zijn vegan!)
Lunch: Aubergine en venkel uit de oven met tahinisaus. Het was de eerste keer dat ik zelf venkel roosterde en ik vond het echt ongelofelijk lekker!
Tussendoor: Zoete popcorn.
Diner: PIZZA! Pizza maken vind ik heel leuk, al koop ik het deeg soms wel kant-en-klaar, omdat ik niet altijd tijd heb om zelf deeg te laten rijzen. Qua topping doe ik er tomatensaus op (kun je makkelijk zelf maken door een gesnipperd uitje op te bakken met tomatenpuree en tomatenblokjes en Italiaanse kruiden) en champignons, paprika en ui.
Snack: Een bakje borrelnootjes.

Vrijdag
Ontbijt: Deze dag at ik mijn havermout met banaan, kokos en moerbeien.
Tussendoor: Een kopje verse groentesoep. Heel simpel gemaakt door bouillon te koken en daar groenten aan toe te voegen.
Lunch: Drie rijstwafels met pure chocoladepasta en kokos.
Diner: Een gigantische lading zelfgemaakte falafel met knoflooksaus (ik had de knoflooksaus gemaakt door vegan mayo te mengen met knoflook) en geroosterde pitabroodjes.
Snack: Kokosijs van Grunschnabel, ZO lekker!

Zaterdag
Ontbijt: Nee, ik eet niet altijd havermout hoor! In het weekend heb ik wat meer tijd om ontbijt te maken en dan maak ik het liefste... pancakes! Hiervoor doe ik 1 of 2 bananen in de blender met een mok havermout en een mok water en dan laat ik het net zo lang mixen tot het een mooi, glad pannenkoekenbeslag is geworden. Daarna rustig bakken op een laag vuur (goed opletten dat je het vuur niet te hoog zet, want dan wordt de buitenkant van je pannenkoeken veel te snel gaar, terwijl de binnenkant zacht blijft!) en dan lekker opeten met fruit, stroop en kaneel. Jammie!
Lunch: Vier plakjes roggebrood met pindakaas en aardbeien. Minder lekker dan de combinatie pindakaas met banaan, maar alsnog best oké!
Tussendoor: Een halve bak druiven.
Diner: Boerenkoolsalade met avocado, tomaatjes, wat olijfolie en heel veel kruiden, zoals paprikapoeder, cayennepeper, zwarte peper en zeezout.
Snack: De andere helft van de bak druiven.

Zondag
Ontbijt: Overnight oats met rozijnen, aardbeien, bramen en frambozen. Ik heb trouwens voor dit eetdagboek niet vastgelegd wat ik dagelijks drink, maar dat is ook een beetje saai: ik drink bijna alleen maar thee en 's avonds vaak chocolademelk.
Tussendoor: De overgebleven aardbeien en een hele reep pure chocolade.
Lunch: Een gigantische smoothie met boerenkool, banaan en ananas.
Diner: Kokoscurry met boerenkool (klinkt gek, maar ik had nog een hoop boerenkool over van de dag ervoor en ik dacht: waarom ook niet!?) en champignons, kikkererwten, komkommer en ui. Het ziet er niet echt lekker uit, maar het smaakte zó goed!

Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te zien! En nu ben ik wel benieuwd: wat is jullie favoriete ontbijt?

Klik hier voor mijn vorige eetdagboeken: deel 1 en deel 2

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

11 opmerkingen:

  1. Het ziet er wel allemaal heel erg gezond en goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk en interessant om te zien!! Volges mij eet jij heel lekker en varierend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeeeee mjam superlekkere foto's :D :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. als k het zo zie mis je als vegan niets, gewoon lekker chocola en oreo's en gezonde maaltijden, super! Gr Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha klopt, gelukkig zijn er in de supermarkt genoeg lekkere dingen te vinden die gewoon vegan zijn! :)

      Verwijderen
  5. Oh jaa, hier heb ik naar uitgekeken :)
    Echt super inspirerend, vegan tips zijn altijd welkom nu ik meer en meer hiermee begin te expirimenteren! Dat tzatziki sausje ga ik ook eens proberen:)
    Ik zou het superleuk vinden mocht je dit vaker doen!
    Liefs Catho

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeej, fijn dat je het leuk vond om te zien! Ik zal proberen om vaker zo'n diary te maken, misschien kan ik er na de vakantie weer eentje delen. Heb je de saus al geprobeerd? Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! :) Liefs!

      Verwijderen
  6. Hmm wat ziet het er lekker uit zeg, gelijk wat inspiratie op kunnen doen die Tahin Tzatziki lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Pixelsbyemilia, wat een heel erg inspirerend artikel. Weet jij toevallig nog waar jij de theepot (op de foto met de pannenkoeken) vandaan hebt? Groetjes, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annet! Die theepot heb ik bij de Tiger gekocht. Ik heb hem vorig jaar gehaald, maar volgens mij verkopen ze hem nog steeds. :)

      Verwijderen
  8. Ik vind het echt super interessant, maar dat zei ik laatst ook al. Zó anders dan hoe ik eet. Jij eet wat dat betreft wel veel gezonder dan ik; veel meer groente. Moet ik ook maar eens gaan doen hoor..

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.