food,

MATCHA / Wat is matcha? (+ Makkelijk recept voor matcha latte!)

12/17/2015 Pixels By Emilia 16 Comments

Nederlands: Sojalattes en chai lattes kent iedereen ondertussen wel, maar wie van jullie maakt er weleens een matcha latte? Ik ken dit bijzondere drankje al sinds de middelbare school en ik dacht dat het best bekend was, maar ik word toch nog vaak raar aangekeken als ik de felgroene thee drink. En dat terwijl het in sommige landen 'gewoon' bij Starbucks wordt verkocht en in Nederland zelfs bij Bagels&Beans. Ik ben er al jaren gek op en ga jullie er vandaag maar eens wat over vertellen. Wat is matcha en hoe maak ik mijn matcha lattes klaar? Klik op 'lees meer' om daar achter te komen!

English: Soy lattes and chai tea lattes are very well known these days, but are you guys already familiar with matcha lattes? I've been drinking this stuff ever since high school and I thought it was quite known already, but somehow I still get weird looks whenever I drink this bright green tea, although Starbucks sells this drink in some countries and even in the Netherlands you can find it at a lunchroom chain called Bagels&Beans. Since I've been loving matcha latte for years I thought it would be fun to write an article about it. What's matcha and how do I make my matcha lattes? Click 'read more' to find out!

Wat is matcha?
Allereerst zal ik even uitleggen wat matcha precies is. Het wordt gemaakt van groene theebladeren, die worden verpulverd tot poeder dat in het water oplost. Het is dus super puur en kan, net als normale (groene) thee, behoorlijk bitter worden als je het te sterk maakt. Maar als je het goed doet, heeft het een heerlijke pure theesmaak die enorm lekker combineert met (plantaardige) melk: dan heb je een matcha latte.

Gezond
Behalve dat matcha thee echt onwijs lekker is (wat natuurlijk een kwestie van smaak is, maar ik durf wel te zeggen dat echte groenetheeliefhebbers het sowieso zullen lusten), heeft het ook nog wat gezondheidsvoordelen die misschien wel leuk zijn om te noemen. Zo heb ik gelezen dat het matchapoeder bomvol aminozuren en antioxidanten zit en ook magnesium bevat. Daarnaast schijnt het goed te zijn voor de vorming van collageen in je huid en brengt het de spijsvertering in balans. Nou ben ik geen voedingsdeskundige, dus hier ga ik niet verder op in, maar als je het interessant vindt kan je er een hoop over vinden op het internet! Het theepoeder bevat trouwens ook een hoop theïne/cafeïne, dus het is een prima drankje als je een energieboost nodig hebt.

Waar koop je matchapoeder?
Matcha kun je steeds op meer plekken vinden, maar je moet wel even weten waar je moet zijn, want in gewone supermarkten ben ik het nog nooit tegengekomen. Ik koop het zelf meestal bij Ekoplaza of bij een Aziatische toko, maar als je Googelt vind je ook veel webshops waar je het kunt bestellen.
Je zult merken dat matcha vaak in prijs verschilt per merk. Dat komt doordat sommige fabrikanten suiker door het poeder doen, waardoor ze het goedkoper kunnen maken. Ik koop het poeder zelf altijd zonder suiker. Dat is wel duurder (schrik niet als je meer dan €10 moet betalen voor 100 gram), maar daar doe ik véél langer mee (omdat het zoveel sterker is) en dan kan ik zelf bepalen hoe zoet ik mijn drankje wil.

Hoe ik mijn matcha latte drink, recept voor 1 persoon:

– Breng water aan de kook.
– Doe 1 volle theelepel matchapoeder in een mok en giet daar water op. Klop dit ongeveer een halve minuut op, zodat je zeker weet dat er geen klontjes in je thee zitten.
– Vul de rest van de beker met opgewarmde en eventueel opgeklopte plantaardige melk. De verhoudingen die ik gebruik zijn ongeveer 40% water op 60% speltmelk (het lekkerste vind ik de amandelmelk van Dream, deze keer gebruikte ik de Spelt Dream, ook een lekkere combi. Het merk Dream kun je gewoon in elke supermarkt kopen.). Als je een zachtere smaak wil, kun je er ook meer melk bij doen. Je kunt zelfs het water weglaten en gewoon een theelepel matcha door de opgewarme melk kloppen, als je van een romige smaak houdt!
– Als je gezoete melk gebruikt, is je drankje nu waarschijnlijk al lekker genoeg. Heb je ongezoete melk gebruikt of ben je gewoon een enorme zoetekauw? Voeg dan nog een zoetstof, zoals suiker of ahornsiroop, toe.
– That's it! Nog wel een kleine tip: roer je drankje af en toe nog eens door tijdens het drinken, want soms zakt het matchapoeder een beetje naar de bodem en dan is je laatste slok ineens héél bitter!

Hebben jullie weleens een matcha latte gedronken?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

16 opmerkingen:

  1. Oeh ik was hier altijd al heel benieuwd naar!
    Ik ga het eens proberen. Thanks for the tip girl!
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeej, ik ben benieuwd wat je ervan vindt Lonneke! :D Liefs!

      Verwijderen
  2. Altijd als ik bij de Bagels & Beans zit twijfel ik of ik het eens ga proberen maar ik heb het nog nooit gedaan... Misschien toch maar eens dat gokje wagen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, echt doen hoor! Volgens mij heb ik het zelf ook voor het eerst bij Bagels & Beans gedronken, toen ze het daar net op de kaart hadden gezet. Ze maken hem daar echt heel lekker! :D

      Verwijderen
  3. Ohh YUM ik ga snel zo'n zak matcha poeder in huis halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wt een leuk en origineel artikel, ik had geloof ik nog nooit van matcha thee gehoord maar ik hou erg van thee en ik vind het interessant om hier meer over te lezen. Recept klinkt makkelijk ook dus ik ga het eens maken ik ben beniewd :D<3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had hier echt nog noooooit van gehoord als ik eerlijk ben!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dit is leuk om te lezen; ik heb ooit matcha via jouw blog ontdekt (had je ooit in een tag had geschreven dat je matchaa thee zo lekker vindt en toen wist ik niet wat het was maar ging ik er dus onderzoek naar doen en drink het nu wel vaak!) hihihi :D Goeie tip van Almond Dream en Speltmilk Dream, ik gebruik nu altijd soja maar kan ik eens afwisselen. Hebben ze die Dreammilk ook bij Alber Hein.. Groetjes Mary

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig! Ik heb even door mijn oude artikelen gebladerd en ik heb het inderdaad een paar keer genoemd, wat leuk dat je dat nog weet! :) Het merk Dream kun je inderdaad gewoon bij de Albert Heijn kopen! Liefs, Emilia

      Verwijderen
  7. Dit lijkt me wel erg lekker eigenlijk. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit kende ik nog helemaal niet, weer wat nieuws ontdekt om eens uit te gaan proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aaah wat een goede tip zeg! Ik kende matcha latte wel van naam, maar eigenlijk nog nooit geprobeerd. Ben overigens nu wel heel enthousiast geworden haha, dank je wel dus daarvoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaaa, ik weet nog zo goed dat je zei dat dat lekker was bij de Bagels & Beans en dat ik nog zo sceptisch was van nouuu neh. Maar het is echt heel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klinkt goed! Ik kende het nog niet. Ik ben wel benieuwd naar die bloemenchocolaatjes. Zijn die ook vegan?! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.