Eten,

LIFESTYLE / De meest gestelde vragen over mijn vegan leefstijl

11/01/2015 Pixels By Emilia 31 Comments

Nederlands: Vandaag is het 1 november en dat betekent niet alleen het begin van een nieuwe maand, maar ook 'World Vegan Day'! Ik heb op mijn blog nog nooit aandacht besteed aan deze feestdag, maar omdat ik de laatste tijd enorm veel vragen krijg over veganistisch leven, leek dit me hét perfecte moment om daar eens een artikel over te schrijven. Ik heb alle meest gestelde vragen over veganisme verzameld en die ga ik in dit artikel beantwoorden. Dus als je benieuwd bent naar waarom ik veganist werd, wat mijn vriend ervan vindt en of het moeilijk is... Klik dan snel op 'read more'!

English: Today it's November 1st, which not only means it's the beginning of a new month, but also stands for 'World Vegan Day'! I've never talked about this day before on my blog, but lately I'm getting more and more questions about being vegan, so I thought this would be the perfect day to write an article about that. I made a list of all my most-received-questions and I'm going to answer them all in today's blog post! So, if you want to why I went vegan, what my boyfriend thinks about it and if it's hard... Click the 'read more' button!


Wat houdt veganisme precies in?
Dit leek me een handige vraag om mee te beginnen, aangezien ik vaak merk dat dit voor veel mensen nog niet precies duidelijk is. Een veganist is iemand die geen dierlijke producten gebruikt. Onder dierlijke producten vallen alle middelen die van dieren afkomstig zijn, zoals vlees, vis en leer, maar ook producten waar een dier niet voor hoeft te sterven, zoals melk en eieren. Veganisme wordt ook wel een 'plantaardige leefstijl' genoemd, omdat alle producten die veganisten gebruiken dus afgeleid zijn van planten.
Iemand kan verschillende redenen hebben om voor een plantaardige leefstijl te kiezen: vanwege het geloof, allergieën, smaak, gezondheid, voor het milieu of vanuit bepaalde overtuigingen.


Waarom ben jij veganist geworden?
Dit is altijd de makkelijkste vraag om te beantwoorden: ik houd gewoon enorm van dieren en ik wil niet dat er een dier in een hokje gestopt moet zijn of zelfs vermoord moet worden alleen maar zodat ik een lekkere maaltijd heb.


Hoe lang leef je al veganistisch?
Toen ik 9 was, ben ik vegetariër geworden en stopte ik dus met het eten van vlees/vis en gelatine. Toen ik een jaar of 12 was, ontdekte ik dat de meeste kazen ook niet vegetarisch zijn (vanwege stremsel) en heb ik dat dus ook uit mijn eetpatroon geschrapt. Toen ik 17 was ben ik me verder gaan verdiepen in een plantaardige leefstijl en op mijn 18e verjaardag heb ik iedereen verteld dat ik officieel veganist was geworden.


Wat vinden je vrienden en familie ervan?
Michael (mijn vriend) grapt weleens dat veganisme mijn enige minpunt is. Hij is zelf een enorme kaas- en vleesliefhebber en houdt juist niet van groenten. Onze eetstijlen hadden niet erger kunnen verschillen. Hij vindt het soms dus wel een beetje lastig (en vindt het vooral jammer dat we niet samen naar een steakhouse kunnen), maar hij snapt dat het belangrijk voor me is en hij klaagt er dan ook nooit over.
Mijn ouders vonden het in het begin ook niet zo grappig, volgens mij, maar ook zij zijn er ondertussen aan gewend.
Verder reageerden al mijn vrienden en vriendinnen eigenlijk meteen positief! Ik weet nog dat Dominique, een vriendin van mijn vorige opleiding, zelfs zei dat het haar verbaasde dat ik nog niet eerder veganist was. Dat vond ik zo'n leuke reactie! Verder vinden al mijn vriendinnen het alleen maar interessant en laten ze mij altijd een restaurant uitzoeken, omdat ze het zelf ook leuk vinden om nieuwe hotspots te ontdekken.


Eet iedereen bij jou thuis plantaardig? En hoe doe je dat dan met koken?
Nee, ik woon thuis bij mijn ouders en zij eten 'normaal'. Dit is ook de reden dat ik zo lang heb gewacht voordat ik officieel veganist werd: mijn moeder kookte al vaak apart voor mij omdat ik vegetariër was (dat heeft ze sinds mijn 9e gedaan, hoe lief!?) en ik wilde het niet nóg ingewikkelder maken. Maar toen ik ouder werd en ik toch echt veganistisch wilde gaan eten, heb ik gewoon besloten dat ik dan voortaan mijn eigen maaltijden zou koken. Dus dat doe ik nu vrijwel altijd! (Maar ik word nog steeds heel gelukkig als mama haar pompoensoep maakt... En papa maakt ook eens in de zoveel tijd een roerbakschotel met tempeh. Speciaal voor mij. Lief, he?)


Krijg je veel nare opmerkingen?
Nee! Meestal ontstaan er juist heel interessante gesprekken als ik vertel over mijn leefstijl. Ik heb genoeg redenen om plantaardig te eten, dus als mensen bepaalde aspecten van veganisme niet snappen, kan ik dat gewoon uitleggen. Tot nu toe kreeg ik dan altijd begrip en geen gemene reacties of zoiets. Gelukkig!


Wat is de raarste opmerking die je ooit hebt gehad?
Ik krijg soms echt hilarische opmerkingen van mensen die nog niet zo bekend zijn met veganisme. Zo vroeg iemand me ooit waarom melkchocolade niet vegan is. Melk-chocolade...!


Is het moeilijk?
Nope! Ik heb ervoor gekozen omdat ik het zelf wil, daarom is het makkelijk vol te houden. Daarnaast is het in Nederland extra makkelijk om veganist te zijn, omdat er zoveel plantaardige producten in de supermarkten liggen en er in de meeste restaurants goed rekening wordt gehouden met diëten en allergieën. Ik mis niets!

Het enige wat soms wél moeilijk is, is bij iemand uitgenodigd worden om te komen eten. Dan voel ik me namelijk zo'n lastpost als iemand speciaal rekening met mij moet houden met koken. Meestal bied ik dan aan om zelf iets mee te nemen of te helpen met koken. Gelukkig vinden mijn vrienden het vaak zelf alleen maar leuk om nieuwe recepten uit te proberen, waardoor ik me iets minder schuldig voel. Maar toch, het gevoel hebben 'de lastige veganist' te zijn, is het enige waar ik soms een beetje mee zit.


Maar wat eet je dan wél?
Op deze vraag antwoord ik altijd: eigenlijk eet ik hetzelfde als iedereen, alleen vervang ik bepaalde producten. Ik kan gewoon pasta, pizza, rijst en aardappels eten, alleen eet ik er dan geen vlees bij, maar champignons, peulvruchten of iets anders. Melk vervang ik door sojamelk of amandelmelk en zelfs voor kaas zijn er plantaardige vervangers.


En dat zijn alle vragen die ik enorm vraag krijg! Als je nog iets wil weten, mag je natuurlijk altijd een vraag in de comments achterlaten, dan zal ik die ook beantwoorden. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en ik ben wel benieuwd:

Hoe denken jullie over veganisme?

Happy World Vegan Day!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

31 opmerkingen:

  1. Wat een interessant artikel Emilia! Ik weet dat ik vroeger heel erg graag vegetarisch wilde worden, maar dat mocht niet van mijn moeder. Bang dat ik belangrijke voedingsstoffen zou missen :') Sowieso zijn wij niet heel erg grote vleeseters en ik vind het leuk mij hier in te verdiepen :-) Ik vind het knap van je, maar zoals je zegt; er zijn veel alternatieven en ontzettend veel leuke restaurantjes te ontdekken erdoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen! Zelf eet ik niet vegetarisch of zelf vegan maar zo af en toe vind ik het wel leuk om een vegan recept uit te proberen. Thuis eten we ook steeds vaker vegetarisch, maar altijd vegetarisch of vegan zou ik denk ik niet vol kunnen houden! Ik vind het heel knap van je en ook interssant om er over te horen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig; ik dacht dat veganisme qua eten echt passen en meten was met wat je wel of niet eten mag. Maar zo te lezen is het helemaal niet zo ingewikkeld. Interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neee, het valt heel erg mee! Als je een beetje creatief bent met koken, is het juist hartstikke leuk! Ik heb sinds ik plantaardig eet zoveel lekkere, nieuwe recepten ontdekt, die ik anders nooit geprobeerd zou hebben... :)

      Verwijderen
  4. Wat een interessant artikel! Veganistisch zijn leek me altijd best ingewikkeld, vegetarisch een stuk makkelijker. Ik vind het in elk geval heel knap van je. Ik noem mijzelf wel een flexitariër haha. Ik eet zeker wel vlees en vis maar probeer ook regelmatig vegetarisch te eten, scheelt dat ik vlees toch eigenlijk niet zo lekker vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeh, heel interessant om te lezen! Ik dacht echt dat het lastig zou zijn om veganist te zijn, maar dat is dus helemaal niet zo! Ik wil zelf heel graag vegetarisch worden maar helaas wil mijn moeder dat niet omdat ze denkt dat ik dan allemaal voedingsstoffen mis. Hoe vaak ik haar ook probeer uit te leggen dat je dan vervangende producten kunt eten; ze wilt het nog steeds niet. Wel heel jammer, maar misschien later! In ieder geval een heel leuk artikel om te lezen! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaaf dat je hier een artikel aan wijdt en ook nog zo helder ook. Voor veganisten heb ik echt heel veel respect, ook omdat ze zo duidelijk kiezen voor een bepaalde leefwijze. En wat superlief dat je moeder al vanaf je 9e rekening met je houdt, dat is zeker iets om te koesteren. Neem jij trouwens wel supplementen om bepaalde voedingstoffen binnen te krijgen of is dit helemaal niet nodig? Dank je wel in ieder geval voor je fijne uitleg en een happy world vegan day natuurlijk ;-) X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, hè!? Ik besef me nu ook hoe enorm dankbaar ik haar daarvoor mag zijn, supermama heb ik!
      En nee, ik heb er zelf voor gekozen om geen supplementen te nemen. Ik ben nooit ziek, dus ik heb niet het gevoel dat ik bepaalde voedingsstoffen moet aanvullen. :) Alleen vitamine B12 schijn je niet uit plantaardige voeding te kunnen halen, maar ik heb ervoor gekozen om ook dat niet te slikken, omdat ik gewoon niet zo van pilletjes houd. En ik vraag me ook af: als vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit, waar worden die supplementen dan van gemaakt!?

      Verwijderen
  7. Interessant artikel, leuk om te lezen! Enneh, mooie foto's :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel interessant om te lezen. Knap dat je zo'n levensstijl kunt hebben. Ik doe het je niet na

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om hier eens over te lezen! Ik wist helemaal niet dat je veganistisch leeft. De vragen die je beantwoord zijn ook eigenlijk wel de vragen die ik als vegetariër vaak krijg, vooral "Wat eet je dan wel?" :P

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk om dit te lezen! Ik vind de veganistisch levensstijl echt fascinerend.
    Vroeger at ik echt veel vlees. Maar sinds kort eet ik eigenlijk nauwelijks vlees meer.
    En ik voel me er ook hartstikke goed bij!
    Echt veganistisch zou ik denk ik niet worden. Maar sommige dagen eet ik wel veel minder dierlijke producten. Zo eet ik altijd soya varianten van zuivel etc.
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk artikel! Zelf eet ik geen vlees, maar wel vis. Het liefst zou ik daar ook mee stoppen. Maar ik wil ook zelf gezond blijven, ik ben ook allergisch voor noten dus daar kan ik het al niet mee compenseren. Wellicht ga ik ooit nog een stapje verder, lijkt me een uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oef, als je allergisch bent voor noten vallen er inderdaad meteen veel vervangers af! Maar met een beetje creatief koken, is er alsnog genoeg lekkers te eten. Als je ooit tips of recepten nodig hebt, mag je altijd een berichtje sturen hoor! :D

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Dankjulliewel! Dat vind ik een heel groot compliment, aangezien jullie de echte vegan-blog-experts zijn :D

      Verwijderen
  13. Wat een super tof artikel mop! Heel tof dat je het zo uitlegt. Prachtige foto's ook, waar bewerk jij ze mee? <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! :D Deze foto's heb ik allemaal bewerkt met Picasa (gratis te downloaden via Google). Daar kun je heel makkelijk licht, contrast en verzadiging mee aanpassen!

      Verwijderen
  14. Ik vind het bewonderenswaardig, heel knap! Het lijkt mij moeilijk, maar als je er echt voor kiest zoals jij doet, dan begrijp ik dat het niet lastig hoeft te zijn ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om dit te lezen! Ik ben zelf vegetariër en ik zou graag veganist zijn. Twee dingen houden me tegen: kaas (o wat houd ik er van), en inderdaad, het eten bij andere mensen. Ik kook altijd voor mezelf en dan maak ik meestal vegan keuzes, maar als ik bij mijn ouders op bezoek ben eet ik wel gewoon kaas e.d. Wel leuk dat je niet zo'n 'preacher-vegan' bent, maar die zijn er tegenwoordig sowieso veel minder geloof ik :-) liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je weleens van de kaas van Willemsburger gehoord? Dat is een plantaardig product, maar het schijnt précies zo lekker te zijn als 'echte' kaas! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd omdat ik kaas eigenlijk niet zo mis, maar misschien is het een handige tip voor je. :D
      Dankjewel voor je leuke comment!

      Verwijderen
  16. Wat leuk en interessant om te lezen allemaal! En alle foto's in dit artikel zijn super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super leuk! Zelf ben ik al sinds mijn 10e of 11e vegetariër. En sindskort eet ik denk ik zo'n 75% veganistisch. Alle beetjes helpen denk ik dan maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Woeps, ik eet al bijna een jaar vegetarisch, maar ik wist nog niet dat er in veel kazen stremsel zit... Bedankt voor de opheldering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In veel kazen zit tegenwoordig ook plantaardig stremsel, don't worry! Volgens mij zijn in ieder geval biologische kazen vrijwel altijd vegetarisch. Even goed de ingrediëntenlijst checken :)

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de geruststelling, al zal ik er vanaf nu inderdaad goed op letten :)

      Verwijderen
  19. Tof dat je een artikel erover schrijft! Ik wist nog niet zo goed wat het precies inhoudt, en nu wel. Ik vind het goed van je! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Who run the world? ..... VEGANS!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.