Chocolate,

FOOD / Deze (onbekende) chocolademerken móét je proeven

11/10/2015 Pixels By Emilia 14 Comments

Nederlands: Als je niet van chocolade houdt, kun je het artikel van vandaag beter skippen. Ik ga namelijk mijn drie favoriete chocolademerken met jullie delen! Het leuke is dat het, volgens mij, nog best onbekende merken zijn. Milka, Verkade en Tony's kent iedereen ondertussen wel, maar er zijn nog zóveel heerlijke chocoladerepen die het proeven waard zijn, dat ik vond dat ik daar maar eens een blogpost aan moest wijden. En dat is wat ik vandaag ga doen! Klik dus snel op 'read more' als je ook zo dol bent op het chocola!

English: If you're not that into chocolate, you'd better skip today's article, since I'm going to share my three favorite chocolate brands of the moment with you guys. The fun thing is that these brands are quite unknown still. I mean, we all know Tony's Chocolonely already, but the brand I'm going to share today are quite small and new and defenitely worth to be more wellknown. So if you want to discover some awesome chocolate brands, click the 'read more' button underneath!

We beginnen meteen met mijn favoriet: Lovechock. Lovechock is een merk dat rauwe chocoladerepen maakt en dat is fan-tas-tisch als je dol ben op écht pure chocolade, zoals ik dus. Rauwe chocolade houdt in dat de cacao niet gebrand is, waardoor de goede stoffen zoals antioxidanten (en de sterke smaak!) beter behouden blijven. Daarnaast worden de repen gezoet met kokosbloesemnectar. Dat is een natuurlijk zoetstof met een veel lagere glycemische index dan gewone suiker (oftewel: je bloedsuikerspiegel gaat er niet van schommelen) en is ook nog eens de meest duurzame suiker. Oh en een groot pluspunt: alle smaken van Lovechock zijn vegan!
Mijn favoriete smaken van Lovechock zijn 'Almond/Fig' en 'Pecan/Maca', die zijn heerlijk zoet en zacht met stukjes noot. Maar als ik trek heb in het puurste van het puurste, dan ga ik voor 'Pure/Nibs', de reep met krokante stukjes rauwe cacao.

Lovechock is te koop bij Ekoplaza, bij De Tuinen, bij AH To Go en bij de meeste natuurvoedingswinkels. De reepjes kosten rond de €3 per stuk.

De volgende chocolade die ik met jullie ga delen, is een nieuwe ontdekking. Ik kreeg een reep van het merk Paanchoc van iemand die ik via stage ken, wat ik enorm lief vond! Zij heeft een eigen chocoladebedrijfje en maakt op maat gemaakte chocolade op bestelling (ze kan bijvoorbeeld je eigen chocoladeletters of bonbons met logo maken!) en staat op allerlei markten met een chocoladefondue en allerlei andere lekkere chocolade. De reep die ze voor mij had meegenomen, is helemaal vegan. Het is pure chocolade met daar doorheen nougatine. (Nougatine zijn in kleine stukjes gehakte gecarameliseerde hazelnoten.)
De chocolade is echt heerlijk zoet en puur en de nougatine maakt het lekker crunchy en net wat specialer dan een normale chocoladereep. Toen ik een paar stukjes van de reep deelde met mijn patiënten, zei één van hen: 'Oh heerlijk, dit is van die chocolade waarvan je blijft eten!' en daar ben ik het helemaal mee eens. De reep was in één dag op. Dus wees gewaarschuwd!

Paanchoc kun je bestellen via de mail of per telefoon, de gegevens vind je op Paanchoc.nl en op de Facebookpagina. Ook kun je Paanchoc deze winter tegenkomen op verschillende kerstmarkten, een overzicht daarvan vind je ook op de website.

Nog een nieuwe ontdekking op chocoladegebied is Happy Chocolate. Een merk dat sinds een maandje bij mijn favoriete biowinkel Ekoplaza wordt verkocht. Deze repen doen hun naam eer aan, want dankzij de leuke figuurtjes die in de chocolade staan gedrukt, word je inderdaad hartstikke 'happy' als je de wikkel openscheurt. Maar er zijn nog meer redenen om vrolijk te worden van deze chocolade: de repen zijn fairtrade en biologisch, het productieproces is CO2-neutraal en bij elke aankoop steun je een herbebossingsproject dat cacaoboeren in Peru helpt. En last but not least: de chocolade is ook gewoon ongelofelijk lekker! Ik heb alleen de pure variant geprobeerd, omdat deze helemaal vegan is, en die is onwijs vol en puur van smaak. Goedgekeurd!

Happy Chocolate is verkrijgbaar bij Ekoplaza en sommige andere biosupermarkten. De repen kosten €2,89 per stuk.

Dat waren mijn drie favoriete chocolademerken én –smaken van het moment!
Wat is jouw favoriete chocolade?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

14 opmerkingen:

  1. Ik heb net ontbijten en meteen weer trek mmmm.......!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chocolaaaa <3 Leuk om te onthouden voor Sinterklaas ofzo, Happy Chocolate ziet er zo schattig uit, leuk om cadeau te doen of gepersonaliseerde bonbons van Paanchoc!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh zo lekker. Ik ken alleen nog maar Lovechock, maar ik wilde andere merken ook graag proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk artikel voor een chocolade freak als ik! Ik kende allleen Lovechock al, en vind die chocolade heerlijk, maar helaas wel aan de te dure kant..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker lekker! Loveshock kende ik al, de rest nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kende deze merken zelf nog niet! Ben wel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kende deze merken nog niet! Ik ben ook niet dol op puur, maar het is wel leuk om nieuwe chocolade te ontdekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou lovechock ook heel graag eens proberen! Maar waarschijnlijk vind ik alles wel lekker haha. Ik ben ook gek op pure chocola!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit lezen met een rammelende maag was geen goed idee haha. Te lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk artikel! Ik kende alleen nog maar Lovechock, ik hoop dat ik de andere 2 een keertje tegenkom dan ga ik ze zeker proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. MMM dit is zo oneerlijk als je op dieet bent maarja ik heb er zelf op geklikt en nu heb k trek...... Happy cholate lijkt me lekker want ik hou van puur. Ook benieuwd naar rauwe chocola want dat heb ik nooit gegeten dus ben benieuwd hoe dat smaakt. Ga opzoeken waar in de buurt een ekoplaza is...!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ziet dit er allemaal heerlijk uit! Ik eet zelf graag de pure chocolade met vanille vulling van Jaques, die is vegan en superlekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.