food,

PARIJSTIP 3 / Een bijzondere (én diervriendelijke!) markt

10/28/2015 Pixels By Emilia 7 Comments

Nederlands: Zijn jullie ook zo dol op marktjes? Ik vind het altijd leuk om rond te struinen tussen de vrolijke kraampjes, grappige hebbedingetjes te bekijken en plaatselijke lekkernijen te proeven. Toen ik met Martine in Parijs was en we van ons appartement naar de stad wandelden, liepen we plotseling tegen een markt aan en besloten we even een kijkje te nemen. En dat bleek een wel héél bijzonder marktje te zijn. In het artikel van vandaag ga ik jullie alles vertellen over dit toffe concept, dus ben je benieuwd wat er zo speciaal en leuk was aan deze markt...? Klik dan snel op 'read more'!

English: Let's talk about markets. How I love strolling around through all the fun stands, have a look at all the cute items they sell and taste local delicacies. When Martine and I were in Paris and walked from our apartment to the subway, we suddenly stumbled upon a big market, so we decided to have a look. Turned out it was a super special, awesome market! Today I'm going to tell you guys all about this awesome concept, so if you want to know what made this market so special... Click 'read more'!

Toen Martine en ik op het marktje afliepen, zagen we een paar grote vlaggen staan waarop stond: 'Vegan Place'. Dat is dus Frans voor 'Veganistisch Plein'. Hoe toevallig is het, als je als veganist in Parijs zomaar ineens een veganistisch marktje tegenkomt dat (ontdekte ik later) slechts twee keer per jaar georganiseerd wordt!? Nieuwsgierig liepen Martine en ik langs alle kraampjes. Ik had mijn camera natuurlijk bij me en ik heb overal foto's van gemaakt, dus hieronder geef ik jullie aan de hand van héél veel plaatjes een samenvatting van de markt:

Er waren onwijs veel kraampjes met eten. Van zoete lekkernijen tot hartige snacks tot complete maaltijden. Bij sommige stands kon je eten kopen voor 'prix libre', wat letterlijk vertaald staat voor 'vrije prijs'. Dat betekende dus dat je zelf mocht bepalen hoeveel je voor het eten wilde betalen. Zo leuk!

Martine en ik hadden helaas al uitgebreid geluncht, maar omdat we toch in ieder geval iets wilden proeven, kochten we een koekje. Een 'matcha-kokosolie-amandel-cookie', om precies te zijn. De matcha proefde ik niet (matcha is groenetheepoeder en smaakt normaal gesproken dus heel sterk naar groene thee), het was meer de amandelsmaak die overheerste en dat was best wel heel erg lekker! Misschien dat ik het recept eens probeer na te maken.

Ook was er veel vegan-propaganda te vinden op het marktje. Best logisch natuurlijk, op zo'n gelegenheid. Maar ik ben zelf niet zo'n extremistische veganist, dus ik ga niet met zo'n petje rondlopen hoor. Daarnaast was alle informatie in het Frans, uiteraard, dus bij deze kraampjes hebben we niet zoveel stilgestaan.

De kraampjes met hebbedingetjes waren wél heel leuk! Helaas heb ik niet zoveel aan een Frans kookboek, maar het was wel leuk om plaatjes te kijken. De meeste van deze boeken zijn trouwens ook gewoon in het Engels en Nederlands te verkrijgen, een aantal herkende ik namelijk uit de Nederlandse boekwinkels!
Ook waren er kraampjes met kleding en handgemaakte spulletjes, zoals sleutelhangers en knuffels. Achteraf heb ik een beetje spijt dat ik niet zo'n schattige kattenpop heb meegenomen als souvenir, maar goed, dat is wel een leuke reden om weer eens terug naar Parijs te gaan, toch?

Toen ik weer in Nederland was, heb ik meteen opgezocht of Vegan Place vaker wordt georganiseerd... En ja hoor! Volgens de website van de L214 (een soort Franse dierenbescherming) wordt deze markt twee keer per jaar gehouden. Het wordt vooraf aangekondigd via de agenda op de site van de L214.
Een leuke tip dus, om even in de gaten te houden als je toevallig tijdens één van die weekenden in Frankrijk bent! Martine en ik vonden het in ieder geval heel leuk om er even rond te kijken.
Oh en nog een extra tip: mocht je het marktje gaan bezoeken, zorg dat je dan een lege maag hebt! Er is zoveel lekkers om te proeven, dat je spijt krijgt als je al gegeten hebt (zoals wij, dus...)!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

7 opmerkingen:

  1. Wat een tof concept! Uiteraard ook voor niet-vegans om er eens kennis mee te maken. Ik vind dit soort dingen om te proberen altijd super interessant! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet het er leuk uit daar! Super leuk om een marktje te bezoeken als je op stedentrip bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke foto's <3 Ziet echt prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is zoooo leuk wat toevallig da je dit ineens tegen kwam in Paris :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie fotos en wat een bijzonder concept inderdeaad <3

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.