France,

PARIJSTIP 2 / Het coolste voetgangersviaduct dat ik ooit zag

10/05/2015 Pixels By Emilia 17 Comments

Nederlands: Vandaag heb ik een enorm coole, bijzondere én verrassende Parijs-tip voor jullie, die ik van een echte insider kreeg. Een prachtige groene zone bóven de stad, waar je kunt wandelen, hardlopen en fietsen met uitzicht op de straten onder je. Klinkt cool, hè? Ik had op het internet nog nooit over deze toffe plaats gelezen en volgens mij is het een redelijk onbekend stukje van de Franse hoofdstad. Ik denk dat dat komt doordat de Parijzenaren dit plekje het liefst voor zichzelf houden, want dat het er nog niet zo toeristisch is, maakt het er extra speciaal. Maar sorry lieve Parijzenaren, vandaag ga ik tóch over dit onontdekte stukje Parijs schrijven op mijn blog. Het is namelijk té leuk om niet te delen. Klik snel op 'read more' om alles te lezen over deze bijzondere groene zone!

English: Today I’m going to share the most awesome Paris tip with you guys. It’s a beautiful green hotspot above (yeah, really!) the streets of the city. You can go there for a walk or to cycle with the coolest view you could ever imagine. I’ve never read anything about this place on the internet before, so I think it’s quite an unknown piece of Paris. That’s probably because the Parisians like to keep this quite spot all to theirselves, which I totally understand, but today I’m going to show you guys this place anyway. Just because it’s too cool not to share. Click ‘read more’ to find out all about this pretty hotspot!

De groene zone waar ik het over heb, is een soort viaduct. Dat betekent dus dat je over een brug loopt, boven de straten van Parijs. Op sommige stukjes heb je dat niet eens door, omdat het net een 'gewoon' groen park lijkt, maar op andere stukken zie je ineens dat er nog een hele stad onder je ligt. Zó gaaf! Ik kan het niet echt beschrijven, maar ik denk dat de foto's wel een beetje een idee geven.

Het viaduct is niet het enige mooie deel. Martine en ik hebben een hele route gelopen van ons appartement richting het viaduct en daar kwamen we ook al prachtige stukjes tegen. Ik heb een kaartje van Google Maps geplukt en daarop aangegeven waar je moet zijn. Het ligt niet in het hartje van Parijs, maar behoorlijk dicht in de buurt van het centrum en een wandeling is prima in te passen als je een weekendje in de stad bent! Neem bijvoorbeeld de metro naar een ver uiteinde van de route (bijvoorbeeld metrohalte Bel-Air) en loop vanaf daar weer richting het centrum. Je komt dan uit bij metrohalte Bastille en vanaf daar kun je eventueel ook weer een metro naar het centrum nemen, als je daarna geen zin meer hebt om te lopen.



Het viaduct is bekend onder verschillende namen, zoals 'Coulée verte René-Dumont' en 'Promenade Plantée'. De start (of het einde, ligt eraan waar je begint) is op 44 Rue de Lyon. Het park loopt paralel aan Avenue Daumesnil in de richting van Vincennes. Kijk maar eens op Google Maps, dan zie je langs Avenue Daumesnil een soort smalle weg lopen en dat is dus dit park.
Je hoeft trouwens niet per se de hele route te lopen. Je kunt halverwege gewoon van het viaduct af, om de zoveel meter zijn er namelijk trappen die weer naar de 'normale' straten beneden leiden. Bij elke trap staat ook een bordje waarop is aangegeven naar welke straat die trap afdaalt, zo hoef je dus niet elke keer naar beneden te lopen om te checken bij welke straat je bent. Handig!

Als ik ooit weer in Parijs ben, zou ik best nog een keer deze wandeling maken. Ik vond het er zo leuk en relaxt, zeker de moeite waard!

Wie van jullie kende deze bijzondere route al?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

17 opmerkingen:

  1. Ah wauw klinkt en ziet er prachtig uit!! Ik wil zoo graag nog een keer terug naar Parijs, het is daar echt geweldig. X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, lijkt me inderdaad heerlijk zo even onder de Parijzenaren :) Jammer dat ik net een tripje Parijs er op heb zitten haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wow! Wat ziet dit er fantastisch uit, ik wil nu echt naar Parijs (dat wilde ik sowieso al), maar ook om hier nu heen te gaan, hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf zeg! Ik kende dit helemaal niet, als ik het had geweten was ik zeker gaan kijken toen ik in Parijs was. Als ik er ooit weer heen ga zou ik hier ook graag doorheen lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaaaaf, dit ziet er zo PRACHTIG uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige foto's, wow! Ziet er prachtig uit daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat een prachtig foto's, toen ik in Parijs was hebben we er ook een klein stukje overheen gelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een super toffe foto's meis! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wauw, wat ontzettend gaaf! Je hebt het ook mooi in beeld gebracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wauw, het ziet er werkelijk prachtig uit!
    En wat een mooie foto's heb je geschoten.
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk! Een beetje hetzelfde idee als in New York?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige plek! Zo fijn dat het nog niet zo toeristisch is. Ik vind je outfit, voor zover ik hem kan zien, ook heel mooi! x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, je zou het niet zeggen dat dit in Parijs is! Zo mooi en tof!
    prachtige foto's ook weer mop <3

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toen ik in Parijs woonde hoorde ik via via van deze route. Ik vond 'm ook heel bijzonder!
    Je foto's geven het idee goed weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wauw, lijkt me echt een prachtige route om te lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, super mooi! Ik ben al heel vaak in Parijs geweest, maar dit heb ik nog nooit gezien! Doet me een beetje denken aan de high line in New York! Ga het de volgende keer zeker doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.