Lifestyle,

PERSONAL / 10 Dingen die ik mis aan Suriname

5/31/2015 Pixels By Emilia 30 Comments

Nederlands: Heb jij er weleens over nagedacht om ooit te emigreren? En zo ja, in welk land of welke stad zou jij je dan thuisvoelen? Als ik die vragen krijg, antwoord ik vol overtuiging dat ik altijd wel in Nederland zal blijven wonen. Het lijkt me heel gaaf om eens een jaar te reizen of in het buitenland te werken, maar ik zal waarschijnlijk nooit definitief naar een ander land verhuizen. Toch zijn er ook dingen die ik in Nederland mis, sinds ik weer terug ben van mijn stage in Suriname. En vandaag ga ik die dingen eens op een rijtje zetten. Klik snel op 'read more' om erachter te komen welke tien dingen ik mis aan Suriname...

English: Have you ever thought about emigrating? And if yes, what country or city would you like to move to? When someone asks me one of those questions, I always answer I will live forever in the Netherlands. I think it would be amazing to spend a year or so abroad, but I will never leave my lovely little country for ever. But I do have to admit there are a few thinks I miss in the Netherlands, since I got back from spending a month in Suriname. And today I'm going to make a list of those things. So, click 'read more' to find out what I miss about Suriname!

10 Dingen die ik mis aan Suriname:

1. Het lekkere eten. Ik ben dol op gekruid, smaakvol eten en vind de Hollandse pot eigenlijk maar niets. In Suriname kan ik mijn hart dus helemaal ophalen!

2. De geluiden van de natuur en dan vooral van de grietjebie. Dat is een vogel die, je raadt het misschien al, de hele dag door 'grietjebie' roept. Dat klinkt zo gezellig, al die vogeltjes door elkaar. Als je in mijn vlogs op YouTube goed let op de achtergrondgeluiden, snap je misschien wat ik bedoel! (In de video hieronder hoor je het bijvoorbeeld goed bij 0:58!)


3. Dat de taxi's zo extreem veel goedkoper zijn dan het openbaar vervoer in Nederland. Voor een ritje van een uur was ik omgerekend zo'n 3 euro kwijt.

4. De warmte. Nooit de twijfels hebt of je nou een korte of een lange broek aan moet. Het is altijd die eerste optie.

5. Alle verschillende soorten sambal. In Suriname heeft elke familie een eigen (geheim) recept voor sambal. Als je eten afhaalt, krijg je dus bij elk restaurant een andere variant bij je bestelling. Elke sambal is heerlijk én ongelofelijk scherp. Niet te vergelijken met de non-pittige sambal te we in Nederland kennen.

6. De bijzondere natuur en de recreatiegebieden. Nederland barst ook van de prachtige plekken, maar het is best lastig om te tippen aan Stone Island of Colakreek...

7. De Chinese winkels, die op elke straathoek zitten en die álles verkopen. Als je niet weet waar je iets kunt vinden, ga je gewoon naar een Chinese winkel. Wedden dat ze het er hebben?

8. Dat iedereen elkaar aanspreekt met 'u', al is de ander 5 jaar jonger. Ik vind dat altijd zo mooi en beleefd klinken.

9. De tropische vruchten, zoals papaja's, cacaovruchten en carambola's. Die zijn in Nederland op sommige plekken ook wel te verkrijgen, maar hier smaken ze op de een of andere manier nét iets minder lekker.

10. Dat iedereen zo gezellig is. Je kunt niet even naar buiten zonder dat je aangesproken wordt door iemand die je helemaal niet kent. Als ik een dagje op stage was en mijn zus ging in haar eentje naar de stad totdat mijn werkdag erop zat, dan kwam ze altijd thuis met allerlei verhalen over vreemden met wie ze aan de praat was geraakt. Lekker sociaal!

Zo, dat was de lijst! En nu zijn jullie aan de beurt... Wat mis jij in Nederland wat je heel fijn vindt in een ander land?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

30 opmerkingen:

  1. Ik kan me heel goed voorstellen dat je deze dingen mist! Wat zou het heerlijk zijn als we hier gewoon hetzelfde klimaat zouden hebben, ja dat lijkt mij ook wel wat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb zo genoten van al je vlogs als artikelen! Ik kan me dus echt goed voorstellen dat je het daar mist, het lijkt me zo fantastisch daar! Helemaal om daar niet voor vakantie te zijn, maar voor je studie/toekomst :-) En de grietjebie; ik hoorde het inderdaad een beetje. Wat een vrolijk vogeltje, hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt zo leuk! Lijkt me echt wel een heerlijk land. Was niet echt een land waar ik aan zou denken om op vakantie naar te gaan, maar na deze foto's en weetjes denk ik daar toch ietsje anders over, zo gezellig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie lijst! Ik kan me heel goed voorstellen dat je de geluiden mist!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Suriname lijkt me echt een prachtig land. Ik ben er zelf nooit geweest maar wil er zeker ooit een keer naartoe. De foto's die je hebt gemaakt zijn ook echt; wauw!

    Liefs
    Kim

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahh wat een leuk artikel! Het lijkt me zo leuk om een keer naar Suriname te gaan! Het klinkt allemaal super fijn! En die foto's zijn ook zo heerlijk! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah het klinkt zo leuk! Als je nog eens gaat, mag ik dan mee? Haha :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk artikel! Ik herken het heel erg haha! Ik ben al ongeveer 8 keer geweest en ga in het najaar zelfs 5 maanden stage lopen in Suriname! Daar kijk ik heel erg naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm een heerlijk lijstje, nu wil ik er ook heen haha! Ik schreef pas ook 10 dingen die ik aan Amerika mis, waaronder dus ook het feit dat mensen je heel snel aanspreken wat echt tot hele leuke gesprekken leidt, zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De foto's en deze punten maken me vrolijk! :) Heel erg mooi.
    Ik mis de vriendelijkheid uit verschillende landen vaak een beetje hier in Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik mis jou vlogs ook het meeste! Die vlogs waren zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het klinkt echt als zo'n mooi land! Ik wil er echt een keer heen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik kan het helemaal begrijpen, haha! Ik zou Nederland ook nooit voorgoed willen verlaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben ook echt totaal niet van de Hollandse pot. Ik eet heel graag lokale gerechten als ik in het buitenland ben.
    Wat ik in NL mis is soms de relaxtheid die ze in andere landen hebben. Oh en het mooie weer haha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Suriname lijkt me echt top!
    Leuk om te lezen! Maar ik weet niet of ik België ooit voorgoed zou kunnen verlaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oo ik wil ook eens naar Suriname! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh ik snap dat je dat allemaal mist!
    Suriname staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje.
    Het eten zou ook helemaal mijn ding zijn!
    Liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijk artikel, Suriname lijkt me echt geweldig om nog een keer te bezoeken! Ik houd trouwens ook helemaal niet van Nederlands eten, blegh.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt een leuk artikel, die foto's geven me gelijk een zomers gevoel! Ik zou heel graag in een warmer land willen wonen, maar of ik het ook echt ga durven te doen is de vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi om te lezen! Ik heb een half jaar in Uganda gezeten en mis het daar ook verschrikkelijk. En ik kom eigenlijk uit Curacao, dus dat mis ik ook! Ik herken veel dingen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik snap helemaal dat je die dingen mist! Al helemaal dat warme weer, we hebben het niet echt getroffen met de lente dit jaar. Hopelijk wordt het snel weer mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk om te lezen, ik begrijp heel goed dat je suriname mist als je dit alles zo leest. In Nederland mis ik stipt op nummer 1 lekker weer, en daarnaast baal ik dat Nederland zo duur is met bepaalde dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk om te lezen! Dat eten, dat zou ik wel heel graag eens willen proeven :).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het moet inderdaad echt een heel gaaf avontuur zijn geweest. In Duitsland heb ik ook zoveel mensen gesproken toen ik daar alleen was! Zijn wij Nederlanders nu echt zo schuw?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik kan me het goed inbeelden allemaal. Wat moet het daar mooi zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. erg leuk om te lezen en dat eten zou ik ook weleens willen proberen! heel tof avontuur heb je meegemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat klinkt dat gezellig! Het was nooit een land dat me trok, maar het klinkt zo toch een stuk positiever dan ik in gedachten had. In Ierland was iedereen ook zo aardig! We vroegen de weg aan iemand en die man bracht ons er met z'n auto heen. Dat zie ik hier niet zo gauw gebeuren :) fijn gevoel is dat, dat iedereen zo gezellig is!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuk lijstje heb je ervan gemaakt! Ik vind deze tijd van het jaar ook heel irritant. Kan ik zonder jas naar buiten? Moet ik een t-shirtje aan? Is het weer voor een korte broek. Ook die Chinese winkels klinken ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Superleuk artikel! Hollandse pot vind ik ook helemaal niks, dus dat Surinaamse eten klinkt heel goed, haha :) Die Chinese winkels lijken me ook wel ideaal!

    ♥♥♥ Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. wat een prachtig lijstje in vergelijking met veel landen is nederland echt heel duur en dat mis ik altijd wel als ik weer nara huis ga!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.