Paramaribo,

SURINAME UPDATE #2 / De engste dag ooit

2/18/2015 Pixels By Emilia 29 Comments

Nederlands: Gisteren was zo'n nare en enge dag, dat ik nog steeds een beetje zit te trillen. Ik weet dat Suriname door veel mensen wordt gezien als derdewereldland en de vorige keer dat ik in dit land was, was dat af en toe al een beetje slikken. Maar gisteren werd ik pas echt met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik moet het echt even van me afschrijven, dus dat ga ik nu doen.
Ik heb trouwens getwijfeld of ik dit artikel wel online moest zetten, omdat het misschien heel heftig of overdreven klinkt, maar ik heb besloten het toch te delen. De rest van mijn artikelen over Suriname zijn namelijk hartstikke positief (omdat ik het hier het grootste gedeelte van de tijd echt geweldig vind!), maar dit hoort er ook bij.

English: Today I'm going to write an article about yesterday, my scariest day in history.

– Ik werd aangevallen door een wilde hond. In Suriname wemelt het op straat van de honden en normaal doen die helemaal niets, maar gisterochtend ging het mis. Toen ik weg wilde fietsen kwam er ineens een woeste hond op me af rennen. Blaffend, grommend en met zijn tanden ontbloot. Terwijl ik probeerde te fietsen, hapte hij meerdere keren naar mijn voeten. Omdat ik mijn benen steeds net op tijd kon optrekken, heeft hij niet raak gebeten, maar mijn hart zat in mijn keel. Ik ben nog nooit bang geweest voor een dier, maar dit beest heeft me de hele straat lang gevolgd met zijn ontblote tanden... Brr.

– Toen ik stond te wachten voor een stoplicht op een gigantisch druk kruispunt, werd ik zomaar ineens belaagd door een dronken man. Hij begon me uit het niets uit te schelden en kwam met opgeheven vuist naar me toe. Ik kon geen kant op, doordat ik was ingesloten door alle auto's en er aan de zijkant van de weg alleen een greppel was. Doodeng. En hoewel het ontzettend druk was op de weg en iedereen toekeek, greep niemand in. Uiteindelijk werd ik gered door het stoplicht dat op groen ging, vlak voordat de man bij me kon komen. Ik krijg weer kippenvel als ik eraan denk.

– Mijn stageplek is ongeveer drie kwartier fietsen vanaf ons huis en normaal vind ik dat alleen maar tof, want onderweg is er veel te zien. Maar gisteren stond de hele route onder water door de regen en kon ik niet zien waar de hobbels en kuilen in de weg zaten. Ongelofelijk gevaarlijk, omdat het wegdek hier zo slecht onderhouden is en je makkelijk kunt blijven haken tussen de tegels. De auto's wijken ook vaak niet uit voor fietsers, dus je moet jezelf echt in de raarste bochten wringen (letterlijk) om op je bestemming te komen. Vreselijk eng was het. Even later hoorde ik ook nog eens dat er een paar uur daarvoor een fietser was aangereden (en overleden) op de weg waarover ik altijd rijd, dus dat was extra schrikken. Volgende keer als het zo heeft geregend, overweeg ik een taxi te nemen...

– Minder eng, maar wel heel naar: de status van mijn enkel. Op de foto hieronder kun je zien hoe mijn linker enkel heeft gereageerd op een muggensteek. Hij is dik en opgezet, de huid is ontzettend gespannen, het jeukt, het klopt en het doet pijn. Vooral tijdens stage is dat rot, omdat ik veel moet staan en mijn enkel dan dus belast wordt. Na stage heb ik daarom de rest van de dag met mijn been omhoog op te bank gezeten. Hopelijk is dit snel over, want ik wil niet al mijn vrije tijd op een stoel doorbrengen. Zou zonde zijn van de verre reis!

Brr, gisteren leek precies op zo'n nare droom waaruit je niet kunt ontsnappen. Maar nu heb ik mijn portie ongeluk wel gehad, dus kunnen de komende dagen alleen maar beter worden! En de dagen hiervoor heb ik het ook super gehad (mijn stage is geweldig en we hebben al zoveel leuks gezien en gedaan!), dus maak jullie vooral geen zorgen over mij. Mijn bloggenootje Justine zei tegen me: 'soms heb je even een baaldag nodig om vooruit te kunnen' en met die mooie worden sluit ik dit klaagartikel meteen af.

Wat is het engste dat jij ooit hebt meegemaakt?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

29 opmerkingen:

  1. Oooh gadsie wat eng, vooral van die hond! Fijn dat je het verder wel naar je zin hebt :) veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is geen leuke dag zeg.. wat eng ook van die hond! En eigenlijk alles wat er verder die dag gebeurde .. :[ Snel vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh jeetje wat eng zeg ! Dit was idd geen leuke dag voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit klinkt allemaal niet erg fijn. Hopelijk heb je alle ellende nu gehad en krijg je het nu weer helemaal naar je zin :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt inderdaad heel eng, vooral dat van die hond en die dronken man. Maar ik ben ervan overtuigd dat je nu je portie ongeluk wel hebt gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt inderdaad als niet zo'n fijne dag, maar gelukkig is alles goed gegaan! Ik hoop voor je dat het snel beter gaat met je enkel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah klinkt onwijs vervelend allemaal! Hopelijk gaat het snel weer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh wat vervelend! Hopelijk is je voet ook snel over, kan je er weer tegenaan! Als je het verder maar heel fijn hebt (:

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ah echt zo jammer dat er in zo'n mooi land ook dit soort dingen gebeuren... Hopelijk heeft het van je af schrijven geholpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aah wat eng zeg! Hopelijk heb je het verder erg naar je zin, want zo'n ervaring maak je waarschijnlijk niet veel vaker mee! Een vriendinnetje van mij loopt nu ook een half jaar stage in Suriname, echt zo vet! X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dat klinkt inderdaad heel erg eng! Hopelijk beleef je vanaf nu enkel maar mooie tijden! Veel succes!

    Liefs

    xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh bas meis, wat ontzettend eng!
    Snap heel goed dat je daarvan geschrokken bent en het van je af wil schrijven.
    Ik straal je nu weer een heleboel geluk en mooie dagen in!
    liefs Lonneke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh bah wat eng zeg, hopelijk ga je zoiets niet meer tegenkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niet zo leuk! Wel leuk om te horen dat je ook heel veel positief te vertellen heb over Suriname :)
    Ik kwam toevallig je post tegen op bloglovin en moest daar als halfbloedje (Nederlandse moeder& Surinaamse vader) natuurlijk wel even op klikken. Ik ben niet echt bekend met je blog, maar het ziet er super uit !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je zo op mijn blog terecht gekomen bent! Ben je ook in Suriname opgegroeid of gewoon in Nederland? Dankjewel voor je lieve complimentje! :D

      Verwijderen
  15. Ik las het weer met kippenvel, net als gister. Zo naar! Gelukkig kon je even je ei kwijt en weet je dat t goed komt. Goed dat die laatste woorden zijn blijven hangen! :D

    Voel me nu een beetje "bekend." Dadelijk zie ik m'n quote op instagram voorbij komen, hahahah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Damn, ik bedoelde pinterest natuurlijk haha.

      Verwijderen
  16. Jeetje, allemaal heftige dingen! Heel erg toevallig, maar mijn engste ervaring ooit is denk ik ook dat er wilde honden achter me aankwamen toen ik op een fiets zat. Het was in Frankrijk. Ik denk dat ik nog nooit zo bang was geweest als toen, dus ik kan het me helemaal voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brrr, dan weet je inderdaad precies hoe het voelt. En bij jou waren het nog meerdere honden ook dus? :O Dan kan het dus nog erger, bah!

      Verwijderen
  17. Wat een heftige dag moet dat geweest zijn!!! Rot voor jou. Vanaf nu enkel beter hoop ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat een prachtige hond zeg en wat triest allemaal.. vreselijk liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, wat heftig allemaal! Kan me voorstellen dat je dan 's avonds thuis zit met zo'n naar gevoel. Hopelijk wordt de rest van je tijd daar helemaal geweldig, elke reis heeft de nodige tegenslagen! En als je thuis bent gaan we snel weer even bijkletsen en lunchen in Den Haag, want ik ben benieuwd naar al je prachtige verhalen. Geniet er van Emil, ondanks deze dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, dat moeten we echt doen! Ik heb gelukkig ook genoeg leuke dingen te vertellen hoor. :D Ik spreek je snel!

      Verwijderen
  20. Heel goed dat je het van je afschrijft, zal vast erg opluchten. Wat een enge dingen heb je daar allemaal meegemaakt, wat eng van die hond! Klinkt echt als een nachtmerrie...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Waah, wat eng. Het engste was bij de gay pride in Amsterdam. Stel je voor: 2 meisjes van 14 en 2 meisjes van 13. Komt er ineens een oude (dronken) man heel dicht bij allerlei rare dingen zeggen tegen mijn vriendin. Ik had het pas laat door, eng was het wel. We zijn dan ook héél snel weggerend. Ook had ik zondag met carnaval nog dat een vriend in elkaar werd geslagen (terwijl hij helemaal niks deed) super eng!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brrr, dat eerste klinkt ook niet prettig nee. :( En zoiets als dat tweede heb ik ook eens meegemaakt, toen werd een vriend van me uit het niets in elkaar geslagen, middenin de nacht. Daar wil ik ook liever niet aan terugdenken!

      Verwijderen
  22. Wow lief, wat een rot momenten na elkaar... Echt heel erg schrikken, snap ook goed dat je dit niet vergeet. Probeer je te focussen op de momenten dat het goed ging en maak van de tijd die je hebt een stralende periode <3 Je kunt het lieverd! Ik denk aan je <3

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw dat is echt wel even scary! Ik weet van mezelf dat je tijdens zo'n ervaring altijd van die baaldagen mee maakt. Daardoor waardeer je de andere dag nog meer. En Justine is heel wijs!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.