Lifestyle,

LIFESTYLE / Dankzij deze 7 tips slaap je (nog) lekkerder

1/14/2015 Pixels By Emilia 24 Comments

Nederlands: Achter mijn huis is een stel bouwvakkers bezig met verbouwen, elke dag beginnen ze om 7 uur 's ochtends herrie te maken. Uitslapen is op het moment dus onmogelijk. Daarnaast heb ik enorm veel schoolopdrachten en andere dingen om te doen, dus vroeg naar bed gaan is helaas ook geen optie. Echt veel slaap krijg ik de laatste tijd dus niet, daarom vind ik het belangrijk dat ik de uurtjes waarop ik wél kan slapen, echt goed kan uitrusten. Ik heb een aantal manieren gevonden die daarvoor zorgen en omdat die voor mij zo goed werken, wilde ik die graag met jullie delen. Dus heb je behoefte aan tips voor een betere nachtrust? Klik dan snel op 'read more!'

English: At the moment the village where I live gets a big makeover, which means everyday at 7 o'clock in the morning I get woken up by construction workers. Sleeping late is impossible. But since I also have so much to do for school and stuff, going to bed early is not an option too. So lately I don't get much sleep. That's why I think it's super important to have a real good rest during the few hours I actually can sleep. I've come up with a few tricks that really work for me to get some good sleep and I thought it would be nice to share those tips with you guys. So, if you're in need of some good rest as well, you should click the 'read more' button!


Weg met fel licht
Vermijd fel licht vlak voordat je gaat slapen, dit maakt je namelijk onrustig. Zet een halfuurtje voor je je bed induikt je computer en televisie uit en ga even iets anders doen. Lees bijvoorbeeld een tijdschrift of een boek, lezen schijnt namelijk ontspannend te werken! (Bij voorkeur een heel saai boek, want daar zul je sneller moe van worden, dan van een boek dat barst van de spanning.)

Alcohol werkt niet (nee, echt niet)
Veel mensen denken dat ze beter slapen als ze alcohol hebben gedronken, maar dat klopt niet helemaal. Je valt misschien wel sneller in slaap dan normaal, maar je slaap is veel minder diep, waardoor je minder uitgerust bent als je weer wakker wordt.


Lekker opwarmen
Het nemen van een warme douche of heet bad voordat je gaat slapen, heeft twee voordelen. Allereerst ontspannen je spieren als je het goed warm hebt, waardoor je je relaxt voelt. Daarnaast heb ik eens gehoord dat een snelle daling in je lichaamstemperatuur ervoor zorgt dat je moe wordt. Dat betekent dus dat je sneller een slaperig gevoel zult krijgen, als je uit een heet bad de koude lucht instapt.

Ontspannende geuren
Geuren beïnvloeden mensen. Zo is het van lavendel bekend dat deze geur kalmeert en de slaap bevordert. Daarom wordt lavendel vaak toegevoegd aan middeltjes die je sneller in slaap zouden brengen, zoals 'pillow spray'. Dat is soort parfum om over je bed te sprayen, waardoor je lakens dus lekker naar lavendel ruiken en je sneller in slaap valt. Je kunt natuurlijk ook douchen met lavendeldouchegel, een lavendelgeurkaars branden of een bosje gedroogde lavendel onder je kussen leggen. De lavendeldouchegels op de foto hierboven zijn van Kneipp (€5 voor 250ml) en Treacle Moon (€5 voor 500ml). Ik houd zelf niet zo van lavendelgeur, maar deze douchegels zijn heel subtiel. Vooral die van Treacle Moon vind ik erg lekker, daar heb ik zelfs al eens een artikel over geschreven.
Andere rustgevende geuren die ik ken zijn jasmijn, patchouli, vanille en anijs. En waarschijnlijk bestaan er nog veel meer, Google maar eens!


Slaapthee (en géén cafeïne)
Dat je cafeïne moet vermijden voor je gaat slapen, is volgens mij algemeen bekend. Cafeïne zit onder andere in koffie, cola en veel soorten thee. Maar... Er zijn ook veel theesoorten waar géén cafeïne in zit en die juist heel kalmerend werken. Ik weet dat Zonnatura en Pickwick zogenaamde slaapthee verkopen, maar mijn favoriet is van Pukka. Volgens mij is vrijwel alle thee van Pukka van nature cafeïnevrij en de variant die ik op dit moment het meest drink ('Detox with lemon'), bevat onder andere anijs, wat een kalmerende werking heeft. Daardoor val ik rustiger in slaap. En de smaak (een combinatie van citroen, venkel, anijs, zoethout en kardemom) is gewoon geweldig. Verfrissend en verwarmend tegelijk, heerlijk!
Pukka heeft ook een speciale slaapthee, 'Night time', met onder andere de kalmerende ingrediënten kamille, lavendel en valeriaan. Die smaak heb ik zelf nog niet geprobeerd, maar die lijkt me ook top! Het merk is trouwens verkrijgbaar bij Vitaminstore en de meeste biowinkels, zoals Ekoplaza, en kost €4 voor een doosje met 20 theezakjes.

Zet de kachel uit
In de winter zet je vaak de kachel aan in je slaapkamer, wat heel logisch is, want niemand houdt ervan om het koud te hebben. Maar... Denk er wel aan dat je de kachel weer uitzet, voordat je gaat slapen! Een deken is al warm genoeg en als je dan ook je kachel nog aan hebt staan, krijg je het veel te heet, waardoor je onrustig zal slapen. En: hoe warmer het in je kamer is, hoe vaker je 's nachts wakker wordt, omdat je ineens zo'n dorst hebt. Door de warmte krijg je namelijk een droge keel!


ASMR-video's!?
Kennen jullie ASMR-video's? ASMR betekent 'autonomous sensory meridian respons' en dat is de benaming voor een soort tintelend gevoel in je hersenen en hoofdhuid. De ASMR-filmpjes zijn bedoeld omdat gevoel te stimuleren. Er wordt gebruik gemaakt van zachte geluiden en gefluister, waardoor je helemaal zen moet worden. Ik heb zulke video's een tijdje geleden ontdekt en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Aan de ene kant vind ik de filmpjes nogal maf, maar aan de andere kant heb ik inderdaad het gevoel dat ik er wel rustiger van word. Dus als je echt moeite hebt met in slaap vallen, kan je eens proberen om zo'n video aan te zetten, misschien heb jij er wel baat bij!

Dat waren al mijn 7 tips alweer! Kenden jullie deze trucjes al? En wat doe jij als je niet in slaap kan komen?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

24 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tips! Goed in slaap vallen is soms best lastig voor mij. Liefs, Sjoukje
    www.lemontierres.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super fijne tips! Lavendel helpt bij mij vooral om rustig te worden! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk artikel :)! Ik wil vaak eerder naar bed, maar dat lukt vrijwel nooit. Gelukkig kom ik wel redelijk snel in slaap. Die laatste tip vind ik heel leuk, ik kende dat namelijk nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn deze tips! Ik heb ook een keer zo'n ASMR filmpje gekeken maar vond het een beetje vreemd haha. Maar kan wel snappen dat het voor sommige mensen misschien wel helpt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn artikel! Ik gebruik deze dingen ook om lekker te slapen. Helaas werkt ASMR niet bij mij, ik krijg er de kriebels van (en dan niet op een goede manier!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede tips! Mij lukte het ook nooit om vroeg naar bed te gaan. De afgelopen week heb ik toch geprobeerd en mag ik niet later dan 10/half 11 op de laptop. Sinds ik die regel heb, lig ik vroeger op bed en val ik ook veel sneller in slaap!

    xx Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goede tips!
    Zelf heb ik jammer genoeg de neiging om met de TV aan in slaap te vallen met als gevolg dat ik 's nachts wakker wordt en alsnog uit mijn bed moet om hem af te zetten. Ook slaap ik met de verwarming aan, want ik kan niet uit mijn bed als het koud is. Slechte gewoontes, I know :D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Best wel goede tips! Ik val ook sneller in slaap na het uitgaan (met een wijntje of weet ik veel) maar dan word ik inderdaad niet echt lekker wakker. Als ik echt niet kan slapen kijk ik trouwens geen ASMR video's, maar van die behandeling video's van Mascha, daar word ik zooo ontspannen en slaperig van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behandelingsvideo's van Mascha, daar had ik nog niet van gehoord haha. Mascha van Beautygloss? Ik ga het opzoeken, want nu ben ik wel benieuwd. :D

      Verwijderen
  9. Ik kijk vaak naar ASMRfilmpjes, want dan val ik echt meteen als een blok in slaap! Dat lavendelspul voor op je kussen hebben wij thuis ook, is echt superlekker! Vroeger deed m'n moeder het altijd op m'n kussen als het bed net was verschoond :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een handige tips, zelf neem ik altijd voor het slapen gaan een slaapthee van de tuinen genaamd droomthee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog nooit thee van de Tuinen gehad, maar ik ga het onthouden! Schattige naam ook, 'droomthee'. :)

      Verwijderen
  11. Hele fijne tips, ik zet ook altijd de kachel uit, toen ik hem aan had kon ik niet zo goed slapen en nu veel beter ! raar is dat he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik precies hetzelfde! Blij dat ik ontdekt heb dat het veel fijner is om de kachel op tijd uit te zetten, slaapt een stuk beter. :)

      Verwijderen
  12. Ik gebruik mijn laptop en telefoon echt nog veel te vlak voordat ik ga slapen. Zou ik eigenlijk niet moeten doen. Verder fijne tips. Ik vind het ook altijd nog fijn als ik gedurende de dag even naar buiten ben geweest, dat helpt mij ook altijd lekker te slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goede, inderdaad! Ik slaap ook een stuk lekkerder als ik overdag een frisse neus heb gehaald. :)

      Verwijderen
  13. Fijne tips! Ik kijk de laatste tijd ook naar ASMR filmpjes, sommige zijn echt super ontspannend

    Xo

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijne tips! Ik slaap altijd met de kachel uit op mijn slaapkamer. Sterker nog, die staat nooit aan. Ik vind het heerlijk om te gaan slapen op een koude slaapkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hele goede tips! Meestal ben ik tegen de tijd dat ik naar bed ga wel zo moe dat ik vrijwel gelijk in slaap val...
    X Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mij maakt de lavendelgeur altijd heerlijk rustig en slaperig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben benieuwd naar die thee! Dat wil ik wel is gaan uitproberen :) En ik kan ook echt niet slapen met de kachel aan..
    Als ik gesport heb slaap ik ook veel beter, misschien ook nog een goede tip! Dan is mn hele lichaam moe en val ik zo in slaap!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit zijn goede tips ♡. Mocht het allemaal niet lukken, ik heb nog wel een tip voor goede oordopjes hihi. Binnen 24 uur in huis. Xo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oordopjes zijn ook handig inderdaad! :) Tenminste... Als ze blijven zitten. Bij mij vallen oordopjes steeds uit mijn oren, waardoor ik juist minder goed slaap, omdat ik me daar dan de hele nacht aan lig te ergeren, haha!

      Verwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.