Activity tracker,

GADGET / Ik werd digitaal gevolgd door een 'activity tracker'

1/06/2015 Pixels By Emilia 27 Comments

Nederlands: Een armband die bijhoudt hoeveel je beweegt, registreert hoe diep je slaapt en het aangeeft als je te lang stilzit. Een sieraad dat je hele leefstijl in kaart brengt. Klinkt bizar, maar het bestaat! En... ik heb er eentje uitgetest! Vijf weken lang droeg ik de Jawbone UP24 om mijn pols en vandaag ga ik jullie vertellen wat ik (als non-gezondheidsfreak) nou vind van zo'n 'activity tracker'. Dus ben je benieuwd hoe het is om de hele dag digitaal gevolgd te worden? Klik dan snel op 'read more'!

English: A bracelet that notices how far you walk, checks your sleep and points out when it's time to move your ass. An accessory that tracks your whole lifestyle. Might sound crazy, but I'm actually talking about a real gadget! And guess what... I tried one! For five weeks I've been using the Jawbone UP24 and today I'm going to tell you guys what I (a non health freak) think of this so called 'activity tracker'. So, do you want to know what's it's like to be digitally tracked all day? Click 'read more' to find out!


Wat is een Jawbone UP24?
De UP24 is een polsbandje dat je bewegingen registreert. Je zou het kunnen zien als een hypermoderne stappenteller. Naast het bijhouden van je stappen, kan het bandje ook je slaap in kaart brengen, bijhouden of je eetpatroon past bij je bewegingspatroon, aangeven of het tijd is om weer even te bewegen (als je bijvoorbeeld al twee uur achter elkaar in je luie stoel zit) of je wakker maken als je in je lichte slaap zit (zodat je helemaal zen wakker wordt).
Als je de gratis app van Jawbone op je telefoon installeert en de UP24 via bluetooth contact laat maken, kun je je gegevens inzien. Hieronder heb ik wat screenshots gemaakt van de app, om jullie een idee te geven van hoe Jawbone precies werkt.

Links: Dit is een screenshot van de homepage van de app. Hier zie je in één oogopslag hoeveel procent van je slaapdoel en bewegingsdoel je vandaag hebt behaald. Ook kun je hier zien of het tijd is om je UP24 op te laden (dat zie je aan het rode icoontje) en kun je onderaan het scherm leuke tips en feitjes lezen.
Rechts: Dit is het overzicht van je beweging van vandaag. Kijk nou wat een hoop informatie de app weergeeft! Je kunt checken hoe ver je in totaal hebt gelopen, hoe lang je hebt stilgezeten, hoeveel calorieën je al hebt verbrand... Handig om dit bij te houden als je bijvoorbeeld bezig bent met gezond(er) leven!

Links: Dit is het overzicht van je slaap van één nacht, hier kan je alle gegevens van je nachtrust bekijken. De UP24 meet wanneer je in je diepe of lichte slaap zit en kan zelfs zien of je tussendoor wakker bent geweest (hoe kan dat!?). De eerste week geloofde ik daar niets van, maar de gegevens waren elke keer helemaal juist. Bizar!
Rechts: In dit scherm kan je je wekker instellen. Als je rond een bepaalde tijd wilt opstaan, bijvoorbeeld 07:00 uur, en je wilt dat de UP24 je tijdens je lichte slaap wakker maakt, dan kan je een marge opgeven van 10, 20 of 30 minuten. De UP24 begint dan al vanaf bijvoorbeeld 06:40 bij te houden of je in je lichte slaap zit, zodat hij je eventueel wat eerder wakker kan maken. Zo word je dus altijd uitgerust wakker! 


Klinkt allemaal behoorlijk geniaal, niet? Maar zo'n bandje is natuurlijk niet alléén maar geweldig. Hieronder som ik de voor- én nadelen op die ik tijdens mijn testperiode heb ontdekt:

Voordelen:
• Ik ben nog nooit zó lekker wakker geworden als tijdens mijn tijd met de UP24. Het bandje trilt rustig als je wakker moet worden (dus geen irritant gepiep) en maakt je wakker in je lichte slaap, super!
• De weetjes in de Jawbone app vond ik erg interessant en origineel. De meeste feitjes kende ik nog niet, dus de app is nog leerzaam ook!
• Omdat je vrienden kunt toevoegen in de app, kun je zien hoeveel anderen bewegen en slapen. Mijn tip is om sportieve mensen toe te voegen, zodat je zelf ook gemotiveerd wordt om meer te bewegen! Want als je ziet dat je vrienden gemiddeld 10.000 stappen zetten per dag, dan ga je je toch schamen als je zelf altijd onder de 2.000 zit...
• Het is echt interessant om inzicht te krijgen in je eigen bewegingspatroon. Ik vond het bijvoorbeeld heel grappig om te ontdekken dat ik na een ochtendje werken al meer dan 200% van mijn doel had bereikt!
• Je hebt altijd een gespreksonderwerp, want elke dag vragen er wel mensen naar het bandje. 'Hé, wat heb jij nou om je pols?', 'wow, is dat een UP?' en 'maar hoe werkt dat dan?' zijn vragen die ik regelmatig heb mogen beantwoorden. Dus: als je nooit iets te vertellen hebt, koop een UP24, dan heb je altijd gesprekstof! (Grapje hoor, maar het is wel een leuke bijkomstigheid.)
• De UP24 werkt met bluetooth (in tegenstelling tot de normale UP), wat betekent dat je hem de hele dag in contact kunt houden met je telefoon en dus non-stop inzicht hebt in je activiteiten. De oude UP moest je van je pols halen en in je telefoon stoppen, dat is net iets onhandiger.
• Het armbandje laadt supersnel op en doet heel lang met een volle accu! Na een uurtje opladen (dat gaat trouwens gewoon via je computer), kan de UP24 week een hele week mee.


Nadelen:
• De Jawbone UP24 meet je stappen aan de hand van de bewegingen van je pols. Tijdens het hardlopen, wandelen en shoppen is de UP24 dus hartstikke nauwkeurig. Maar... Fietsen kan het bandje niet goed opmeten. Dat vind ik persoonlijk heel jammer, omdat ik heel veel fiets! Als ik naar school ga, fiets ik bijvoorbeeld zo'n 45 kilometer op een dag en dan gaf de UP24 aan dat ik nog geen 50% van mijn bewegingsdoel had behaald. Terwijl ik vind dat ik dan echt wel genoeg heb bewogen voor de rest van de dag!
• De UP24 is niet waterproof, dus je kunt er niet mee zwemmen of douchen. Een paar spatjes kan het bandje wel hebben, dus een stukje lopen door de regen kan geen kwaad, maar je moet dus niet vergeten om de UP24 af te doen als je onder de douche springt!
• Het is een kwestie van smaak, maar in het begin vond ik het bandje niet zo mooi en was ik bang dat het ding absoluut niet bij mijn kleding zou staan. Ik houd meer van sierlijke zilveren en gouden accessoires en de UP24 is daar niet echt mee te vergelijken. Maar ik moet wel toegeven dat ik snel aan het design was gewend! Na een paar dagen had ik zelf al niet meer door dat ik het bandje droeg en omdat ik voor een zwart bandje had gekozen, paste het ook bij vrijwel al mijn kleding.


Mijn eindoordeel? Dat is heel positief! Ik moet namelijk toegeven dat ik mijn UP24 (die ik ondertussen alweer heb ingeleverd na mijn testperiode) behoorlijk mis. Vooral 's ochtends, als mijn ouderwetse wekker me bruut wakker piept, wens ik dat ik weer gewekt kon worden door mijn UP24. Ook merk ik dat ik iets minder zin heb om te sporten, nu ik toch geen app heb die mijn bewegingspatroon bijhoudt (al kan dat natuurlijk ook door het seizoen komen. Ik bedoel, wie gaat er nou hardlopen als het vriest en sneeuwt!?).

Als je benieuwd bent naar je bewegingspatroon, op zoek bent naar een mensvriendelijke wekker of een extra steuntje nodig hebt bij het volhouden van je gezonde en sportieve voornemens, raad ik zeker aan je eens te verdiepen in de Jawbone UP24. Het bandje kost rond de €140 (de prijzen verschillen wel erg per winkel, op Wehkamp is het bandje nu bijvoorbeeld in de aanbieding voor €116!) en is verkrijgbaar in allerlei kleuren, zoals mintgroen, roze en zwart.

Kende jij de Jawbone UP24 al? En zou je er eentje willen hebben?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

27 opmerkingen:

  1. Ik vind deze gadget echt heel erg gaaf! Alleen erg jammer dat hij zo duur is en inderdaad niet echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat een superleuke review om te zien en te lezen! Lijkt mij zeker een topper, maar wel heel jammer dat hij inderdaad niet alles meet. Echt een te gekke gadget!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, jij moet een eind fietsen voor school.. Maar een toffe gadget, zou 'm wel voor een weekje uit willen proberen, al heb ik het daarna waarschijnlijk wel weer gezien :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat was precies hoe ik er van tevoren over dacht! Maar in plaats van dat ik erop uitgekeken raakte, vond ik het juist steeds leuker worden. Vooral die wekker, die mis ik nu écht. :)

      Verwijderen
  4. Wat een onwijs leuk artikel, wat zou ik dit graag eens proberen! Ik vind 'm persoonlijk ook niet heel mooi, maar dat is een kwestie van wennen denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat tof dat je deze hebt getest. Ik zou deze graag willen hebben. Het lijkt me erg motiverend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is wel heel erg gaaf zeg! Ik ben ook wel benieuwd naar mijn dingen. Ik zou er best wel is eentje willen hebben. Het is wel erg prijzig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat klinkt echt als een heel fijn product! Helaas is de prijs voor mij te duur, waardoor ik hem niet zo snel zal aanschaffen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is inderdaad best prijzig, maar als je er graag eentje wilt, is het misschien een idee om acties in de gaten te houden! Bij Mediamarkt, Bol.com en Wehkamp bijvoorbeeld is de UP24 best vaak in de aanbieding! :D

      Verwijderen
  8. Ik heb hem nu ook een maandje en ik ben er erg tevreden over! Inderdaad jammer dat hij bijvoorbeels fietsen niet meetelt maar dan kan je toch de stopwatch in de app opzetten en/of een activiteit toevoegen. Op die manier kan hij ook alles correct berekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die stopwatch had ik nog niet ontdekt! Ik wist wel dat je activiteiten kon toevoegen, maar bij mij werd dat dan alsnog niet verrekend in de procenten, dus dat vond ik een beetje een gemis. Maar verder was ik er inderdaad ook erg tevreden over! :)

      Verwijderen
  9. Wauw.. dit lijkt me nou echt fantastisch! Ik vind het allemaal heel interessant. Heel tof artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me best grappig om een week zo'n bandje om te doen, maar ik ga hier echt niet 140 euro voor betalen! Ben gekke henkie niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw dit klinkt echt bijna te handig voor woorden! Is nu al te laat, maar misschien had je het bandje tijdens het fietsen om je enkel kunnen doen? Ik vind het zelf te duur om echt aan te schaffen, maar zo'n testperiode lijkt me heel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bandje is net te smal voor je enkel! De UP24 is verkrijgbaar in verschillende maten en je kiest degene die het beste om je pols past. En aangezien je pols natuurlijk een stuk smaller is dan je enkel, wordt dat lastig. Maar anders was dat inderdaad een slimme oplossing geweest! :)

      Verwijderen
  12. Ik vind de jawbone zo interessant en zou m zeker eens willen proberen. Wel jammer dat ie zo duur is, dat is toch wel een drempel vind ik..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gave gadget! Mij lijkt het heel erg interessant om die te gebruiken. Wel jammer dat het alsnog redelijk duur is ( althans met mijn supermarktloon, haha!). Ben wel benieuwd of dit trouwens alleen maar even een hype, of toch voor lange duur is.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn dat je ook de nadelen opnoemt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou dit dolgraag willen, want ik vind het allemaal hartstikke interessant. Alleen die prijs houdt mij vreselijk tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supergaaf bandje! Ik zou er ook graag een willen maar daar heb ik momenteel helaas geen budget voor. Liefs, Sjoukje
    www.lemontierres.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb hem zelf ook! Heb hem nu 3 weken en ben echt super te vreden erover. Ik geloofde het eerst ook niet helemaal maar idd alles komt! Alleen bij mij refreshed die af en toe niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, wat uniek! Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien. Het lijkt me ideaal om wakker te worden op bijvoorbeeld het juiste moment. Ik vind hem wel aan de dure kant, dus ik weet niet of ik hem zelf zou aanschaffen. x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind ze zooo gaaf, misschien niet het mooiste ontwerp, maar die gegevens zijn onwijs makkelijk voor wanneer je bepaalde doelen voor jezelf hebt gesteld. Ik gebruik de app ook in combinatie met wat ik eet, erg handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik wilde eerst bijna reageren: "Huh heb je een iPhone?" maar die heb je samen met mij gekocht :"D
    Maar die Jawbone lijkt me wel vet handig, wel jammer dat ie fietsen niet echt meerekent, dat doe ik meer als lopen haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hi, ik probeer hem na aanleiding van jouw review te bestellen, maar wilde nog even vragen welke maat jij had: small of medium, en hoe deze maat zat. Ik heb zelf opzich smalle polsen, hoe zat dit bij jou? Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi! Ik had een medium en die vond ik heel goed zitten. Ik had ook de small gepast en die zat ook wel prima, maar ik vond medium toch fijner. Ik heb zelf gewoon gemiddelde polsen (denk ik? Haha). Op de site van Jawbone staat een Sizing Guide, misschien heb je daar wat aan! Als je deze link volgt: http://jawbone.com/store/buy/up24 en dan klikt op 'aanpassen' (in dat zwarte vakje rechtsboven), kan je vervolgens boven de maten klikken op 'Sizing Guide'. Daar staat dan uitgelegd hoe je kunt opmeten welke maat je nodig hebt!
    Hopelijk heb je hier wat aan. :) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je snelle reactie! Uiteindelijk toch een small besteld. Ben heel benieuwd!! :) Liefs!!

      Verwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.