Autumn,

SOS / 7 Tips tegen herfstdips

10/07/2014 Pixels By Emilia 23 Comments

Nederlands: De herfst heeft Nederland nu overduidelijk overgenomen (regen, wind, overal bladeren, need I say more?) en al vind ik dat meestal juist wel leuk, heb ik op sommige dagen stiekem ook wel een beetje last van een herfstdipje. Vooral als ik lekker naar buiten wil, maar het plotseling keihard begint te hozen. Of als ik mooie foto's wil maken voor mijn blog, maar het na schooltijd ineens al helemaal donker is. Gelukkig duren zulke dipjes bij mij nooit zo lang, omdat ik er een paar fijne remedies op heb bedacht. En die ga ik vandaag met jullie delen! Dus ben je benieuwd naar mijn tips tegen herfstdips? Klik dan snel op 'read more'.

English: Autumn has obviously taken over the Netherlands now (rain, storm, leafs everywhere, need I say more?) and although I usually like this season, I have to admit that it gets me a little sad too every now and then. Like, when I want to go outside but it suddenly starts raining like crazy. Or when I'm about to take pictures for my blog, but the lighting is so poor. Luckily, I'm not someone who's sad for hours. I've actually found some remedies for those typical fall sadnesses and today I'll share some of them with you. So, if you're curious to know how I stay happy during fall, you should click the 'read more button'!


1. Ga naar buiten
Het kan heel goed dat je herfstdipje wordt veroorzaakt doordat je de hele dag binnen zit. Logisch, want als het buiten grauw en regenachtig is, is het natuurlijk niet echt aantrekkelijk om je warme huis te verlaten. Maar toch is het juist goed voor je om af en toe een frisse neus te halen en even uit te waaien! Wacht tot het droog is (het regent heus niet altijd), trek je leukste regenlaarsjes aan (mijn laarsjes op de foto hierboven zijn van SuperTrash) en pak de fiets of ga een flink stuk wandelen. Gezellig met vriendinnen of juist in je eentje met een mp3-speler vol vrolijke muziek... Je zult zien dat je je meteen een stuk blijer en energieker voelt.


2. Licht
Een herfsdipje kan ontstaan door een tekort aan vitamine D. Doordat er minder zon is in het najaar, maakt je lichaam minder vitamine D aan dan in de zomermaanden. Een tekort van deze vitamine kan zorgen voor onder andere lusteloosheid, spierpijn en een gebrek aan energie, waardoor je dus in een dipje terecht komt. Probeer overdag dus zoveel mogelijk zon mee te pakken! En als de zon zich weer eens niet laat zien, kan je er ook voor kiezen om onder de zonnebank te gaan (laat je dan wel heel goed adviseren!) of een bril met lichttherapie op te zetten. Bij Bagels & Beans hebben ze elk najaar speciale brillen met lichttherapie, die je tijdens het eten van je bagel gratis 15 minuten mag gebruiken. Geen idee of het echt werkt, maar het is in ieder geval leuk om eens te proberen!


3. Warmte
Ik heb ooit eens gelezen dat mensen die het koud hebben, zich eenzamer en ellendiger voelen dan mensen die het warm hebben. En aangezien eenzaamheid en ellendigheid gelijk staan aan een dipje, is het dus belangrijk om jezelf goed warm te houden in het najaar. Draag lekker veel laagjes kleding (kan je altijd nog iets uitdoen, als je het ineens té warm krijgt), laat je huisdier bij je in bed slapen en verwen jezelf regelmatig met een warm bad of hete douche. En als je er echt helemaal doorheen zit, ga dan fijn een dagje naar een sauna/kuuroord. Wedden dat je je daarna stukken beter voelt?


4. Maca
Maca is een superfood en schijnt energieopwekkend te zijn. Het wordt verkocht in poedervorm en in pillen. Ik heb zelf een potje van die capsules getest en voor mijn gevoel werkte het echt! Op de dagen dat ik de capsules slikte (ik nam er dan 2 of 3 bij mijn ontbijt) voelde ik me superfit en leek ik alerter dan anders. De capsules zijn helemaal natuurlijk, biologisch en veganistisch en een potje met 60 vegicaps van Royal Green kost rond de €20 bij natuurwinkels zoals De Tuinen. Je kunt het poeder ook los kopen en dan bijvoorbeeld door je (soja)yoghurt of smoothies doen. Dat is nog best lekker ook, omdat het een beetje zoet smaakt!


5. Koffie of thee 2.0
Dat je van koffie meer energie krijgt, weten we ondertussen wel. Maar in de herfst heb je soms niet genoeg aan gewone koffie... Gelukkig bestaan er koffiesiropen om aan je warme drank toe te voegen. Heerlijk een shot vanille of karamel in je latte, voor een goddelijk drankje én een extra suikerkick. Wist je dat mensen die 's ochtends koffie met twee theelepels suiker nemen, beter presteren dan mensen die hun koffie puur drinken?
En houd je nou niet van koffie? Probeer dan eens een 'London Fog': zwarte thee met een flinke scheut (soja)melk en vanillesiroop. Happiness in a cup!
Flessen met koffiesiroop kun je trouwens overal kopen: bij Starbucks, bij delicatessenwinkels en vaak ook bij gewone supermarkten, zoals Lidl en Albert Heijn XL.


6. Heerlijke geuren
Zoek een geur waar je vrolijk van wordt en koop hier een parfum of geurkaars van. Ik word zelf altijd vrolijk van mijn favoriete parfum. Dat is een heel fris, zomers luchtje en als ik het opspray, begint de zon spontaan te schijnen (helaas niet letterlijk).
Van sommige geuren is het trouwens bewezen dat ze een verkwikkende werking hebben. Citroen, sinaasappel en eucalyptus zijn daar voorbeelden van. Neem 's ochtends maar eens een douche met een showergel in één van deze geuren en je bent meteen helemaal wakker!


7. Leuke quotes
Ben je per ongeluk buiten tijdens een flinke hoosbui en word je spontaan chagrijnig? Denk dan aan het liedje hierboven of aan de volgende quotes, die vast een glimlach op je gezicht toveren:

  • 'Feel the rain on your skin, no one else can feel it for you, only you can let it in.' - Natasha Bedingfield
  • 'Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.' - Unknown
  • 'Those who hate rain hate life.' - Dejan Stojanovic
  • 'Everybody wants happiness, nobody wants pain. But you can't have a rainbow, without a little rain.' - Unknown
  • 'Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain.' - Vivian Greene

Waarmee bestrijd jij een herfstdip?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

23 opmerkingen:

  1. Ah wat een heerlijk artikel! Je hebt helemaal gelijk, deze tips helpen iedereen weer om uit de herfstdip te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke tips! Bij mij helpt sporten ook heb ik de afgelopen week gemerkt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tips! En prachtige foto's ook - hou van zo'n blogposts! X
    www.lemontierres.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een superleuk artikel om te lezen weer :)! Thee en warmte vind ik denk ik het belangrijkst, haha. Ik heb het te vaak koud, ben een enorme koukleum. Dus als ik het warm heb, ben ik al gelukkiger :P.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk artikel en fijne tips! Ik ben echt dol op de herfst en vind de kou, blaadjes en regen heerlijk <3 Maar een kop koffie, lekkere parfum en wat goede boeken en sjaals zijn ook wel heel erg lekker tijdens de herfst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Precies wat ik nodig had! Ik ben helemaal geen fan van de herfst en ik merk dat m'n energie gelijk daalt bij dit weer. Grappig dat je bij b&b zon bril kunt proberen. Ik denk dat ik deze herfst eens een keer langs ga haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke tips! Gelukkig heb ik nog nooit last gehad van een herfstdipje (al word ik natuurlijk niet bepaald vrolijk als ik word natgeregend op het moment dat ik ergens naartoe moet ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele fijne tips! Van maca had ik nog nooit gehoord, maar dat klinkt wel veelbelovend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele fijne tips! In de winter neem ik wel eens een zonnebankje, want dan voel ik me altijd beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hele fijne tips! Dat Maca kende ik nog helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke post met veel fijne tips! Die capsules lijken me echt goed, die wil ik ook wel eens proberen! Ik heb nu nog geen last van een dipje, maar in de winter denk ik wel. X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk artikel :) ik heb elk jaar wel last van een herfstdip, vooral als ik smorgens in het donker vertrek en savonds thuis kom in het donker.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. AH leuk artikel Emilia!
    Wordt er helemaal vrolijk van.
    Ik ga dat Maca toch maar eens proberen, klinkt erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aww, die eerste foto!
    En ik heb die lichtbrillen wel eens geprobeerd. Ik werd er echt ontzettend slaperig van haha, maar misschien ben ik gewoon raar ;) Bij een vriend van me leek het wel te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ahh wat een leuk en inspirerend artikel. Die quotes zijn ook super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het lekker warm hebben en lekkere geurtjes in huis hebben helpt inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele leuke tips! Vind t inderdaad heerlijk als ik thuis een filmpje kijk, maar als ik iets gepland heb kan ik flink balen van het weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk artikel! Balen dat het vandaag zó hard stormde... Way to go Zeeland!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie fotos


    x mounia

    mouniasdream.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuke tips! Hier heb ik zeker wat aan, ik heb altijd wel een periode in de herfst dat ik me wat minder voel. Vaak moet ik gewoon even de knop omzetten en lekker een frisse neus halen...
    X lifelovelovely.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.