Eten,

RECIPE / Supersimpele banaan-kokos-chocokoekjes

9/11/2014 Pixels By Emilia 24 Comments



Nederlands: Vorige week plaatste ik op mijn Instagram een foto van de koekjes die mijn zus en ik hadden gemaakt en nu word ik al dagen bestookt met verzoekjes om het recept. Eigenlijk was ik niet van plan om over de koekjes te bloggen, maar nu kan ik er natuurlijk niet meer onderuit, dus vandaag alsnog het recept! Ik heb geen 'stap-voor-stapfoto's' gemaakt, omdat ik dus niet had gepland om het recept te plaatsen, maar deze koekjes zijn zó makkelijk om te maken, dat jullie zulke foto's waarschijnlijk niet eens zullen missen. Klik snel op 'read more' voor het recept van deze makkelijke, gezonde én superlekkere banaan-kokos-chocokoekjes!

English: Last week I uploaded a picture on my Instagram of the cookies that my sister and I made and ever since that day I've been getting incredibly many requests for the recipe. Actually, I wasn't planning on blogging about these cookies, but your wish is my command (just kidding), so today I'm sharing the recipe anyway! Because I wasn't planning on sharing it in the first place, I didn't take any pictures of the baking process, but the recipe is so simple I think you won't miss such images. So, click 'read more' if you want to know how to bake these super easy yet healthy yet tasty banana coconut choco cookies!

Nodig voor 15 tot 20 koekjes:
• 2 bananen
• 100 gram havermout
• 100 gram pure chocolade
• Een zakje kokosschaafsel (a 200 gram)
• Evt. een eetlepel (kokos)olie

Koekjes bakken:
• Prak de bananen tot moes (dat gaat prima met een vork).
• Roer de havermout er doorheen.
• Doe er lekker veel kokosschaafsel bij en roer het door tot er een deeg ontstaat. (Ik heb niet gewogen hoeveel kokos ik heb gebruikt, omdat ik altijd op gevoel kook, maar ik denk dat ik er ongeveer 100 gram bij heb gedaan. Best veel, in ieder geval!)
• Als het deeg iets te droog is, kun je wat (kokos)olie toevoegen. Het deeg moet niet plakkerig worden, maar je moet er wel bolletjes van kunnen maken.
• Verwarm de oven voor op 180 graden.
• Bekleed een bakplaat met bakpapier.
• Maak bolletjes van het deeg, plet ze een beetje en leg ze op de bakplaat.
• Zet de koekjes 20 tot 30 minuten in de oven. Zodra ze bruin worden, zijn ze klaar!
• Laat de koekjes buiten de oven afkoelen.

Choco-kokosdip:
• Smelt de reep chocola. (Dat kan au bain marie, maar ik heb het zelf lekker makkelijk met de magnetron gedaan.) Het beste is om een redelijk smal, diep bakje te gebruiken voor de chocolade, dan is het makkelijker om de koekjes erin te dompelen! Als je een te breed, ondiep bakje neemt, wordt het lastiger om de koekjes tot de helft in de choco te dippen.
• Doe de rest van het kokosschaafsel in een ander diep bakje.
• Doop de koekjes in de gesmolten chocolade en dip ze vervolgens in de kokos, leg ze daarna weer op het bakpapier.
• Even laten afkoelen, zodat de chocolade weer hard wordt (liefst in de koelkast) en klaar!

Variëren:
Met dit simpele recept kan je eindeloos nieuwe combinaties maken: vervang de kokos bijvoorbeeld eens door gehakte nootjes, zoals pinda's of hazelnoot. Of doe (vegan) smarties door het deeg, zodat je regenboogkoekjes krijgt!
Als je nog een leuke variatie hebt bedacht, laat die dan achter in de comments, want ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen!

Simpel, toch!? De koekjes zijn in 10 minuten (+30 minuten oventijd) klaar en ze zijn behoorlijk gezond, goedkoop, lactosevrij, notenvrij, veganistisch en als je voor suikervrije chocolade kiest, zelfs suikervrij! Dus eh, wie kan er nog een reden bedenken om deze koekjes niet te maken...? Bakse!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

24 opmerkingen:

  1. Hmm jammie klinkt goed, ik ga het zeker onthouden! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dit klinkt heerlijk! :) De combinatie kokos en banaan heb ik nog nooit geprobeerd maar klinkt zo goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super simpel recept inderdaad! Ik zag ze al op instagram voorbij komen, en ik vond ze zo lekker eruit zien. Ga ik zeker weten een keer proberen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat zien ze er heerlijk uit! Super lief dat je het recept met ons deelt! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het delen van het recept! Dit klinkt echt zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahh wat zien ze er cute uit! ze lijken mij ook erg lekker :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, sowieso dat ik dit ga maken dit weekend. Ze zien er prachtig uit en ik hou van chocola en kokos, dus ze moeten wel geweldig smaken. Hmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat er zo weinig ingrediënten in zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klinkt superlekker! En ze zien er ook yummie uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit ga ik binnenkort eens voor mijn zus maken, die is gek op cocos :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmmm, lijkt me heerlijk! Ik ga ze snel eens proberen, maar dan wel met melk want ik lust geen puur. hihi! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hmmm klinken super en wat een cute foto! liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Neem je een paar zelfgemaakte koekjes voor me mee, Emilia? Dan heb ik iets om naar uit te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zien er super lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is je vast al 100x gevraagd, maar het even je blog doorzocht en kon het nog niet ergens vinden. Ben heel erg benieuwd met welke camera en lens je fotografeert. Vind je foto's erg mooi!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeeh dat ziet er echt super lekker uit!

    Much Love, M
    http://blvckorsomething.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit ga ik echt eens proberen, lijkt me heerlijk! Had laatst ook koekjes gemaakt met van havermout en banaan maar dan nog met walnoten en pindakaas erbij, ook heel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.