food,

FOOD / Vegan eetdagboek (maandag tot vrijdag)

9/29/2014 Pixels By Emilia 33 Comments

Nederlands: Naar aanleiding van de Vegan Challenge die overmorgen begint, heb ik een hoop vragen gekregen over wat ik als veganist nou elke dag eet. Ik vind het altijd een beetje lastig om zo'n vraag te beantwoorden, omdat ik natuurlijk elke dag iets anders eet. Maar om toch een antwoord te geven, leek het me een strak plan om weer eens een eetdagboek met jullie te delen! Vorig jaar deed ik dat wel vaker, dan liet ik in een artikel zien wat ik op één dag at. Deze keer heb ik het iets uitgebreider gedaan en laat ik zien wat ik afgelopen week doordeweeks heb gegeten. Hopelijk krijgen jullie weer wat inspiratie van mijn eetdagboek en tegen iedereen die meedoet met de Vegan Challenge zeg ik: heel veel succes en plezier!

English: This week the Vegan Challenge will start and because of that I got some questions about what I, as a vegan, eat every day. Now I think that question is pretty hard to answer, since I eat something different everyday. But to give a better reply to the questions, I thought it would be a great idea to share another food diary. I used to do that last year too, I showed several times what I ate during one day. This time I'm doing it a bit bigger: I'll share what I ate during five full days. I hope you like it and maybe it might inspire you a bit. And to everyone who's joining the Vegan Challenge I want to say: good luck and enjoy!


Maandag
Maandag had ik pas 's middags les, dus had ik lekker de tijd om thuis te ontbijten en te lunchen voordat ik naar school moest. Omdat ik na school nogal haast had (ik ging naar het concert van Gavin DeGraw!), maakte ik een van mijn favoriete makkelijke avondmaaltijden: gado gado!

Ontbijt: Havermoutpap met sojamelk, rozijnen, gedroogde abrikozen en een lepel appelstroop
Tussendoor: Een veganistische bounty en twee chocoladekoekjes
Lunch: Brabants roggebrood met appelstroop, pindakaas en banaan (super combi!)
Tussendoor: Een half bakje gemixte gezouten nootjes
Avondeten: Gado gado (Indonesisch gerecht met veel groenten onder een laag pindasaus)


Dinsdag
Op dinsdag stond ik héél vroeg op, omdat ik voor schooltijd nog een opdracht moest verbeteren. Ik ontbeet toen eigenlijk twee keer: eerst vlak nadat ik wakker werd en daarna nog vlak voordat ik weg moest. Ik was 's middags gewoon thuis, dus hoefde ik weer geen lunch mee te nemen.

Ontbijt: Fruitsalade met appel en banaan, twee rijstwafels met appelstroop
Tussendoor: Brabants roggebrood met pindakaas en jam
Lunch: Een hele komkommer met pindasaus
Tussendoor: Een half bakje gemixte gezouten nootjes
Avondeten: Zelfgemaakte tomatensoep met broodjes
Snack: Een stuk of vier chocoladekoeken ('Robuuste Koeken' van LU, die zijn gewoon vegan!)


Woensdag
Woensdag was een leuke dag: ik was vrij en ging een dagje naar Den Haag met mijn zus! We gingen onder andere naar de bioscoop, dus kochten we wat lekkers om te snacken tijdens de film. 's Avonds haalden we lekker makkelijk Surinaams.

Ontbijt: Havermoutpap met sojamelk, rozijnen, een lepel appelstroop en wat pindakaas
Tussendoor: Een handje pecannoten
Lunch: Verse doperwtensoep met bieslook (ooit zo'n groene soep gezien!?)
Tussendoor: Een bakje aardbeien, een halve reep chocolade en twee pakjes Oreo (jep, Oreo is gewoon vegan! Wel altijd de verpakkingen even checken, want in sommige Oreo schijnt wel weipoeder (een melkproduct) te zitten, maar dat heb ik zelf nog nooit op de ingrediëntenlijst zien staan)
Avondeten: Roti! Een soort Surinaamse pannenkoek met daarbij groenten, waaronder kousenband, ui, spinazie en aardappeltjes
Snack: De andere helft van de chocoladereep


Donderdag
Donderdag had ik voor de verandering eens een lange schooldag. Ik begon redelijk vroeg en was ook best laat thuis. Ik lunchte dus op school en maakte 's avonds een lekker makkelijke maaltijd.

Ontbijt: Havermoutpap met sojamelk, kokos, appelstroop en rozijnen
Tussendoor: Een peer en een appel
Lunch: Vier rijstwafels met pindakaas
Tussendoor: Een handje gedroogde vijgen en een pakje Oreo
Avondeten: Spruitjes met pecannoten, rozijnen en mosterdsaus
Toetje: Fruitsalade (peer en banaan) met wat muesli en rozijnen


Vrijdag
Op vrijdag begon ik extreem vroeg, maar had ik 's middags wel lekker vrij. Ik kon thuis dus lekker uitgebreid lunchen en maakte 's avonds een flinke pan verse soep.

Ontbijt: Sojayoghurt met muesli, rozijnen, kokoschips en een banaan
Tussendoor: Een pakje Oreo
Lunch: Salade met spuitjes, olijven, tomaat, komkommer en geraspte wortel
Tussendoor: Een avocado met peper en zout
Avondeten: Drie kommen zelfgemaakte champignonsoep en Brabants roggebrood
Snack: Home made popcorn

Dat was het! Hopelijk vonden jullie het weer leuk om te zien en hebben jullie nu een beter beeld van wat een veganist zoal eet! (Oh en voor de zekerheid: ik ben geen voedingsdeskundige of diëtist, ik laat alleen mijn eten zien en ik heb verder geen idee hoe (on)gezond ik eet. Als je veganistisch gaat eten en meer wil weten over een gezond eetpatroon, kun je beter een expert raadplegen!)

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

33 opmerkingen:

  1. Ah wat ziet het er allemaal heerlijk uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te zien en het ziet er ook nog eens heerlijk uit allemaal. Ik zeg vaker doen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh wat eet jij lekker zeg!!! hmmmm! ga nu oreo halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, goed plan! Ik geloof dat ze bij de Kruidvat in de aanbieding zijn, dus ik ga ook maar weer een doos halen!

      Verwijderen
  4. Je eet echt heerlijk! Ik vond het tijdens de vegan challenge toch nog best moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk om te lezen! Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk vegetarisch/veganistisch te eten, maar vind het vaak wel heel lastig dus dit artikel komt goed van pas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat eet je toch iedere dag super lekker én ook veel gezonde dingen! Ik vind vooral dat je erg gevarieerd eet!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te zien wat je elke dag eet. Super gezond, maar veel lekkere dingen ook! Ik zou het alleen niet kunnen denk ik. Toch wel knap! Ik ga een paar recepten/gerechten van je proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het leuk vindt om te zien! Ik ben benieuwd welke gerechten je gaat proberen en of je ze net zo lekker vindt als ik, eetsmakelijk alvast. :)

      Verwijderen
  8. Ohh dat ziet er echt heel lekker uit allemaal! Bizar dat Oreos gewoon Vegan zijn, grappig dat je dat soort dingen allemaal ontdekt als je je er mee bezig houd! Zou het zelf ooit ook nog wel eens willen proberen, Vegan eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, dat vond ik zelf eerst ook zo bizar! Het lijkt toch alsof er een soort melklaagje tussen zit, maar dat is dus helemaal niet zo. Gelukkig maar, want ik vind ze zo lekker! :)

      Verwijderen
  9. Wat heb je een prachtige foto's gemaakt van al je maaltijden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmm wat eet jij veel lekkers zeg, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mjam lekker allemaal Emilia! Ik kom een weekje bij je logeren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om te zien hoor! Hele mooie foto's ook :) Ik eet ook vaak havermout met rozijnen in de ochtend, maar dan met cocoa poeder. Heel lekker, maar ik weet niet of dat veganistisch is?!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw.. ik vond dit echt fantastisch om te zien en te lezen :). Heel inspirerend. Ik benijd je om de gevarieerde keuzes die je in je voeding maakt. Ik vind het echt heel moeilijk om daar vanaf te stappen. Enerzijds omdat ik mijn ontbijt en lunch zo lekker vind en anderzijds omdat ik niet echt tijd heb om veel verschillende dingen klaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ow dat ziet er zooooo lekker uit allemaal!! Ik heb zin om deze recepten ook te gaan maken! Leuke nieuwe ideeën zitten er tussen! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel leuk om te lezen en zien wat je zo'n week allemaal eet!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik doe ook mee aan de vegan challenge!
    Ik vind het heel tof dat ik op internet steeds meer mensen zijn die vegan eten, want dat motiveert mij echt om ook volledig vegan te worden! Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ah! leuk om te zien. En 't ziet er lekker uit!
    www.liefslaaura.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk artikel zeg! Het is fijn dat je een soort van voorbeeld kan zijn voor vele mensen. Ik zelf doe niet mee aan de challenge omdat dit moeilijk ligt en tijd vraagt, maar ik zou graag wel enkele dagen in de week ook eens veganistisch willen eten. Want alle foto's zien er verschrikkelijk lekker uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo leuk om te zien dit! Daar kan ik echt veel inspiratie uithalen voor mijn vegan challenge, zo handig :D Ik houd deze hele maand ook een eetdagboek bij om wekelijks online te zetten, maar ik vrees dat die niet zo mooi worden als die van jou haha. Je maakt zulke mooie foto's! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ziet er allemaal heerlijk uit! Vooral dat met die spruitjes! Ik wil zelf ook wel eens graag mee doen met de vegen challenge alleen moet dan wel goed voorbereid zijn. Volgend jaar maar denk. Vriend lief gaat nooit mee doen maar het lukt me vast wel (vlees en vis is het probleem niet, moet gewoon opletten met dingen waarin wat verwerkt is). x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow ziet er mooi uit allemaal! Maar één vraagje, hoe neem je rijstwafels met pindakaas mee naar school? Dan worden ze toch helemaal zacht?
    Liefs,
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het valt best mee hoe snel rijstwafels zacht worden! Als je ze een uurtje of twee van te voren klaarmaakt, zijn ze nog prima te eten. Ik neem ze meestal mee in een broodtrommel in plaats van een zakje, misschien scheelt dat ook? :) Liefs!

      Verwijderen
    2. Ooh vandaar. Ja, dat snap ik dan. Ik moet om half 8 weg, en de lunchpauze op school is om 12.40... Dus dan ligt het daar aan ;) x

      Verwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.