Beauty,

KOKOSOLIE / Waar ik het voor gebruik + de voordelen

7/23/2014 Pixels By Emilia 15 Comments


Nederlands: Sinds ik een paar jaar geleden kokosolie ontdekte, hebben we altijd een pot (of twee) in huis. In het begin alleen voor in de keuken, maar tegenwoordig gebruik ik het ook in de badkamer voor meerdere toepassingen. Vandaag ga ik jullie vertellen waarvoor je kokosolie kunt gebruiken, zal ik uitleggen wat de voordelen ervan zijn en zal ik laten zien welke kokosolie ik zelf gebruik. Ik ben benieuwd of jullie al bekend zijn met al deze manieren om kokosolie te gebruiken!

English: A few years ago I discovered coconut oil and at home we've always got a cup (or two) in stock ever since. In the beginning I only used it in the kitchen, for baking and stuff, but lately I also found some other ways to use it... in the bathroom! Today I'm going to tell you guys what you can use coconut oil for, I'll explain what the benefits are and I'll show you which brand I use mostly. I'm curious if you guys already knew all these ways to use coconut oil!


In de keuken

Lekker
Als ik iets bak, dan gebruik ik bijna altijd kokosolie. Vegaburgers, roerbakschotels, pannenkoeken... Alles wordt gebakken in een laagje kokosvet. Ik ben het hiervoor gaan gebruiken toen ik veganist werd en dus geen boter meer wilde gebruiken. Maar ook als je geen veganist bent, vind ik kokosolie een aanrader. Er bestaan namelijk geurloze en smaakloze varianten van, dus die beïnvloeden de smaak van je eten niet! Bij boter en sommige andere oliën proef je het bakproduct vaak nog een beetje, maar als je in geurloze kokosolie bakt, heb je daar geen last van.

Gezond
Daarnaast schijnt kokosvet heel gezond te zijn, het wordt zelfs gezien als superfood! Hieronder een aantal voordelen op een rijtje:
– Kokosvet bevat bepaalde stoffen die bacteriën en virussen tegengaan.
– Kokosolie zorgt ervoor dat je je minder hongerig voelt.
– De vetzuren in kokosvet kunnen ervoor zorgen dat je afslankt.
– Kokosolie kan het cholesterollevel in je bloed verminderen en de kans op hartklachten verkleinen.
– De vetzuren in kokosolie kunnen de hersenen van Alzheimerpatiënten een oppepper geven.
(Bron)

Drinken
Ik las ooit ergens dat Miranda Kerr (voormalig Victoria's Secret Angel) dagelijks vier theelepels kokosolie in haar groene thee doet, om haar lichaam te ontgiften. Ik kan dat precieze artikel niet meer terugvinden, maar er stond in dat haar huid en haar er dankzij die vier theelepels per dag er zo stralend blijven uitzien. Ik heb geen idee of het echt werkt en ik heb het nog niet geprobeerd, maar misschien heeft één van jullie hier ervaring mee?

Tip
Overdrijf het niet! Kokosolie mag dan heel veel voordelen hebben, maar het blijft gewoon vet en teveel is nooit goed. Ga dus niet een hele pot leegeten, maar houd het bij een paar lepels per dag, net als miss Kerr.


In de badkamer

Haarmasker
Kokosolie is heerlijk om te gebruiken als haarmasker! Mijn haar wordt er altijd heel glad en zacht van. Ik neem ongeveer 2 eetlepels kokosvet en die smeer ik in mijn haar (vooral in de puntjes). Vervolgens wikkel ik er folie of een handdoek omheen (anders gaat het lekken en heb je ineens allemaal olie in je nek, bah) en dan laat ik het zo lang mogelijk zitten. Soms laat ik het een hele nacht in mijn haar, een andere keer laat ik het 's avonds een uurtje intrekken. En daarna spoel ik het er gewoon weer uit! Dat uitspoelen kost soms wel wat moeite trouwens, omdat olie natuurlijk heel vettig is. Mijn tip is om shampoo te gebruiken en het water zo warm mogelijk te maken, zodat het beter smelt.

Lippenbalsem
Als ik in de winter last heb van droge lippen, smeer ik er soms kokosolie op en voor mijn gevoel werkt dat echt super tegen de velletjes! Nou is het natuurlijk niet echt handig om overal zo'n grote pot kokosvet mee naartoe te slepen, maar als ik thuis ben vind ik dit heel fijn.
Ik had ooit het idee om wat kokosolie mee te nemen in een leeg vaselineblikje, maar meteen daarna bedacht ik me dat dat geen slim plan is. Kokosolie wordt namelijk vloeibaar als het warm wordt, dus dan smelt het zo dat blikje uit en zit je hele tas eronder!

Wimpergroeiserum!?
Laatst las ik de tip om elke avond een beetje kokosolie op je wimpers te smeren. Je wimpers zouden daar voller en sterker van worden. Nou, dat klinkt goed! Ik heb dit zelf nog niet kunnen testen, maar ik ga er vanavond mee beginnen. Als het echt werkt, laat ik het jullie natuurlijk weten.

Bodybutter
Als mijn huid wat droger is, vind ik het heerlijk om kokosolie als bodybutter te gebruiken. Omdat het zo vet is, heb je er niet heel veel van nodig, dus het is erg zuinig in gebruik. Gewoon een dun laagje op je huid smeren en je bent weer helemaal verzorgd. Het trekt niet heel snel in, daarom gebruik ik het 's ochtends liever niet, ik ben bang dat mijn kleren dan een beetje vet worden. Maar als ik 's avonds heb gedoucht, gebruik ik het daarna heel graag!


Ik gebruik zelf kokosvet van Royal Green. Ik heb de twee potten die je hierboven ziet: Extra Virgin Coconut Cream (325ml voor €8,95) en Geurloze Coconut cream (250ml voor €3,95). Ze zijn onder andere te koop bij De Tuinen (deze week met 15% korting, zag ik toevallig) en andere gezondheidswinkels en de biologische supermarkt Ekoplaza.
De geurloze kokosolie gebruik ik om te koken, omdat die helemaal geur- en smaakloos is en dus de smaak van je eten niet beïnvloedt. De grotere pot met extra virgin kokosolie gebruik ik in de badkamer. Deze kokosolie ruikt wél, naar kokos. Heerlijk! Als ik deze als bodybutter gebruik, ruik ik daarna helemaal naar kokosmakronen, superlekker vind ik dat. Maar als je niet van de geur van kokos houdt, kun je natuurlijk ook gewoon de geurloze kokosolie als bodybutter gebruiken.

Gebruik jij wel eens kokosolie?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

15 opmerkingen:

  1. Als dagcreme - heel handig! X
    www.lemontierres.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk en origineel artikel! Ik had echt geen idee dat je kokosolie op zoveel manier kunt gebruiken. Het is ook helemaal niet zo duur, ik ga het een keer proberen. X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een pot biologische en geurloze kokosolie staan! Ik gebruik het op het moment alleen voor in de badkamer voor bijna alles (alleen hij smelt omdat het warm is, haha!). Koken doe ik nog niet echt, maar wil ik wel gaan doen :-) Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeh, wat een mega handig artikel is dit! Ik heb namelijk pas zo'n pot gekregen tijdens een event en had eigenlijk geen idee wat ik er nu precies allemaal mee kon. Zo'n haarmasker lijkt me wel wat, dat ga ik zeker een keer proberen! Liefs, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kan er zo veel mee! Bedankt voor dit artikel, ga denk ik binnenkort maar even zo'n pot halen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik ook kokosolie om te bakken. Voor iets anders heb ik het nog niet gebruikt, maar ga het na dit artikel zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé wat grappig, ik wist helemaal niet dat het op zoveel verschillende manieren te gebruiken valt. Vooral dat maskertje lijkt me handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik moet dit ook maar eens aanschaffen. Zoveel voordelen en het is natuurlijk veel beter om in te bakken. Binnenkort de tuinen maar eens in wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Handig artikel! Ik gebruik het voornamelijk om in te bakken en soms als haarmasker;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijne post! Ik gebruikte kokosolie alleen voor in mijn haar maar nu weet ik dat je het ook nog op andere manieren kunt gebruiken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh dit moet ik echt hebben! Ik smeer altijd vaseline op m'n wimperlijn voordat ik ga slapen. Werk wonderlijk! Ik heb nu echt megawimpers ;)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wist niet dat je kokosolie voor zoveel dingen kan gebruiken! Ik heb thuis ook een pot staan maar die gebruik ik alleen om in te bakken. Maar als bodybutter of kokosolie lijkt me het ook wel fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een tof artikel, wat interessant. Dit ga ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.