Barcelona,

TRAVELLING / My 3 favorite cities

5/19/2014 Pixels By Emilia 28 Comments




Nederlands: Ga je binnenkort een vakantie boeken, maar weet je nog niet waarheen? Of heb je onwijs veel zin in een leuke stedentrip? Dan heb je misschien wel iets aan mijn artikel van vandaag! Ik ga namelijk mijn drie favoriete Europese steden op een rijtje zetten. Ik zal vertellen waarom ik zo dol ben op die steden én ik zal meteen een paar tips geven die leuk zijn om daar te doen.

English: Are you going to book a vacation soon, but you don't know where to go yet? Or are you about to plan a nice city trip? If the answer is yes, today's article might be useful for you! I'm going to tell you guys about my three most favorite European cities. I'll tell why I love those cities so much and I'll give some tips on what to do and see while you're there.

Berlijn
Twee zomers geleden ben ik met mijn vriend voor het eerst naar Berlijn geweest en ik werd meteen verliefd op de stad. Toen we met de trein aankwamen op het Hauptbahnhof (het grootste treinstation van Berlijn) was ik meteen al helemaal blown away, wat een gigantisch station is dat! Ik geloof niet dat we in Nederland een station hebben dat daarmee te vergelijken is...
Wat ik zo leuk vond aan Berlijn, waren de relaxte sfeer en het stoere centrum van de stad. Misschien een beetje gek om een stad 'stoer' te noemen, maar ik kan geen beter woord bedenken om de combinatie van moderne gebouwen en bijzondere geschiedenis te omschrijven. Het centrum is heerlijk om doorheen te slenteren, een beetje te shoppen en leuke eettentjes op te zoeken.
En nu een paar tips die misschien van pas komen als je deze stad bezoekt:

– Haal een Berlin Welcome Card. Hiermee reis je gratis met het openbaar vervoer binnen de stad en krijg je ook nog eens korting op 200 attracties en bezienswaardigheden. Ideaal als je lekker veel van de stad wil zien! Je kan de kaart online bestellen of gewoon op het station kopen bij een informatiebalie. Er is de keuze uit kaarten voor 2 tot 5 dagen en je kan ook nog kiezen binnen welke zones je wil reizen. De prijzen voor deze kaartjes variëren van ongeveer €18 tot €27.
– Ga lekker veel uit eten. Een groot pluspunt aan Berlijn (en volgens mij geldt dat voor heel Duitsland) is dat uit eten gaan een stuk goedkoper is dan in Nederland. Ik heb ooit gehoord dat dat komt omdat ze in Duitsland geen btw over de horeca rekenen, maar ik weet niet of dat echt zo is. Mijn vriend en ik zijn onder andere naar een sushirestaurant geweest waar we een rekening hadden van nog geen €20 in totaal en dat was inclusief drinken. Daar heb je in Nederland nog niet eens sushi voor één persoon voor!
– Kijk van tevoren of er leuke feesten zijn in de stad, want Berlijn is goed in feestjes maken! Op de laatste dag van onze vakantie kwamen we bij toeval terecht op Christopher Street Day (dat is een feestdag vergelijkbaar met onze Gay Parade). We wisten dat helemaal niet, dus het was wel een verrassing toen we de metro instapten en er ineens allemaal schaars geklede mannen om ons heen stonden. En toen we de metro uitliepen, reden er ineens allemaal versierde wagens door de stad. Hilarisch! Ik heb trouwens een artikel over die dag geschreven, dus klik hier als je benieuwd bent naar deze bonte feestdag.


Lille
Vorig jaar ben ik met Janneke, een van mijn allerbeste vriendinnen, een klein weekje naar Lille geweest. We wilden een citytrip maken naar een mooie, zonnige stad, niet té ver, maar wel in het buitenland. Lille was de allerbeste keuze! We gingen in juli en het weer was echt perfect voor een stedentrip. Warm genoeg om in een zomerjurkje rond te lopen, maar niet zó warm dat je alleen maar zin hebt om in de schaduw te nietsen. Mijn tips:

– Bezoek de (gratis!) dierentuin. Het dierenpark is niet heel groot, maar leuk om even te bekijken en het park eromheen is ook heel gezellig.
– Laat je rondrijden met de fietstaxi. Die brengt je overal in de stad en is helemaal niet duur! Leuker dan een gewone taxi en toch een snelle manier om je te verplaatsen.
– Plan een dagje in om te shoppen. Ik was niet van plan om veel te kopen in Lille, maar het was onmogelijk om daar niets uit te geven. Het wemelt er van de leuke winkels en zelfs de winkels die we in Nederland ook gewoon hebben, lijken daar nóg leuker. Ik heb er zelfs een shoplog over geschreven!
– Ga picknicken. Midden in het centrum van Lille is een groot grasveld dat perfect is om je kleedje/handdoekje neer te strijken en lekker te lunchen. Toen Janneke en ik in Lille waren hebben we daar volgens mij zo'n vier keer gepicknickt, heerlijk! Wel een kleine tip: in je eentje is het misschien niet zo leuk om daar te gaan liggen. Het park wemelt van de jongeren en we werden er een aantal keren aangesproken door wildvreemde mannen en ik kan me voorstellen dat dat niet zo prettig is als je helemaal alleen bent.
- Als je op zoek bent naar leuke hotspots in Lille, dan kan je daar hier een aantal artikelen over vinden op mijn blog!


Barcelona
Ik ben pas één keer in mijn leven naar Barcelona geweest en dat is alweer een paar jaar geleden, maar ik zal nooit vergeten hoe ik het daar naar mijn zin heb gehad. Ik wil zeker een keer terug naar deze stad! De sfeer, de zon, de winkels, de cultuur en het eten... Dat wil ik allemaal nog een keer beleven. Het leuke aan Barcelona vind ik dat de stad van alles wat heeft: een gezellig uitgaansleven, een mooi strand, een heerlijk winkelcentrum, geweldige cultuur. Alles wat je je maar kunt wensen op vakantie! Omdat het zo lang geleden is dat ik Barcelona bezocht, heb ik niet heel veel tips, maar hier zijn er toch een paar:

– Bezoek alle culturele en historische bouwwerken, als een echte toerist. Ik vind het sowieso leuk om cultuur te snuiven, maar in Barcelona vond ik het helemaal super, omdat alle bijzondere bouwwerken daar zo kleurrijk zijn. Vooral Parc Güell en de Sagrada Família van Gaudí vond ik geweldig om te zien.
– Shoppen! Veel bekende winkelketens komen oorspronkelijk uit Spanje (zoals Zara en Bershka) en die merken zijn in Barcelona dus allemaal een stuk goedkoper dan in Nederland!
– Plan een dagje strand. Ik vind het zo leuk dat Barcelona een strand heeft! Heerlijk om even te relaxen (én een kleurtje op te doen) tussen al het shoppen door.


De steden staan trouwens op willekeurige volgorde. Ik zou eerlijk gezegd niet kunnen kiezen welke van deze steden nou écht mijn nummer 1 is, ze zijn alledrie ontzettend leuk maar enorm verschillend!
Heb jij wel eens een van deze besteden bezocht en heb je nog tips? Of ga je binnenkort naar een van deze steden? Ik ben benieuwd!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

28 opmerkingen:

  1. Fijne steden! Ik ben nog nooit naar Berlijn geweest, Lille ben ik al heel lang geleden geweest en Barcelona was ik vorig jaar een dagje! Naar beiden wil ik dolgraag terug! Ik ga dit jaar misschien naar Parijs :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lille ben ik nog niet geweest, maar ziet er fantastisch uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een heerlijke aanraders! We willen deze zomer nog heel graag naar Lille dus je tips komen zeker van pas <3 heel leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Berlijn: shame on me, nog nooit geweest. Barcelona was overigens mijn eerste stedentrip en sindsdien ben ik verslaafd.

    Mijn favo's? Praag, Istanbul, Rome & New York.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil ook nog heel graag een keer naar Berlijn! Lijkt me echt een prachtige stad, ook al ben ik niet echt fan van Duitsland. En het klopt wel dat in Duitsland alles goedkoper is, het is zo oneerlijk :( Super leuk en handig artikel Emil!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke foto's en leuke plekken ben alleen niet in lille geweest maar ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's, ik wil daar ook nog een keer naartoe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Barcelona blijft ook een van mijn favoriete steden! Al drie keer heen geweest, maar krijg nog steeds geen genoeg van de stad:)

    xx Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben bij geen van drie nog geweest maar het lijken mij super mooie plekken om heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk artikel! Ik ga volgende week naar Lille en waarschijnlijk in de zomervakantie naar Barcelona. Je hebt me echt enthousiast gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een leuke foto van jullie samen zeg! ik ben er nog nooit geweest! liefs, x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Barcelona en Lille wil ik wel heel graag nog zien, Berlijn heb ik laatst gezien en dat vond ik tegenvallen als stad, misschien kwam het omdat ik er met mijn studie was.. Geen idee! Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aankomende zomer ga ik naar Berlijn dus dan komen je tips goed van pas, ik ben heel benieuwd naar de stad! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuk artikel! Ik wil heel graag een keer naar Berlijn, lijkt me zo gaaf. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh Berlijn staat ook echt in mijn top 3! Wat een geweldige stad
    Liefs, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik wil zo graag een keertje naar Berlijn! Volgens mij is daar op straat zo veel leuks te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van dit lijstje heb ik Barcelona en Berlijn bezocht! Inderdaad ontzettend leuke steden. Maar mijn favoriet blijft Londen en daarna Parijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh ja! Berlijn en Lille .. zeker nog steden die ik wil bezoeken! Maar Barcelona .. mochten ze me nu een vliegticket geven, dan vertrek ik direct!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Naar Lille wil ik echt nog wel een keer! Ik ben zo benieuwd ernaar <3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Berlijn ben ik met school heen geweest, wat een geweldige stad is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk artikel! Ben in alle drie de steden geweest, maar zou graag nog een keer langer naar Barcelona willen love it :D

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Berlijn is zo fijn! Ik ben er twee keer geweest en beide keren heb ik me er uitstekend vermaakt. En eigenlijk zou ik er nog wel vaker naartoe willen gaan. Barcelona ben ik maar één keer geweest en eigenlijk ook maar twee dagen. Dus veel heb ik helaas niet gezien :(

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jaaa, over Berlijn hoor ik namelijk ook heel veel! Het lijkt mij ook een interessante stad om een keer naar toe te gaan, misschien ook vanwege het verleden enzo. Ik ga nooit naar het buitenland, maar ik zou nog wel graag weer terug willen naar London.. voor de make-up hoor. :"D En natuurlijk de USA en dan NYC en Green Bay. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vond Berlijn dus echt heeelemaal niks. Veel te nieuw en modern en overal die oorlog steeds... Nee, doe mij maar een gezellig stadje als Lille ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ga deze zomer naar Barcelona! Ik kijk er zoooo naar uit! :D

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.