food,

RECIPE / Super easy falafel

4/16/2014 Pixels By Emilia 13 Comments


Nederlands: Vandaag heb ik de oplossing voor iedereen die denkt dat vegetarisch/veganistisch koken heel ingewikkeld is: een recept voor supermakkelijke falafel! Geloof me, dit is bijna net zo eenvoudig als naar de supermarkt wandelen om kant-en-klare vleesvervangers te kopen. En, niet onbelangrijk, het is ook nog eens ontzettend lekker.

English: Today I'm having the solution for everyone who thinks eating vegan/vegetarian is very difficult: a recipe for super quick and easy falafel! Believe me, this is just as easy as going to the supermarket and buying ready-made meat analogues. Well, almost. Also, the most important thing about this recipe: it's tastes really, really good.


Dit heb je nodig:
– 1 Blik kikkererwten van 400g
– 1 Ui
– 1 eetlepel bloem
– ½ theelepel bakpoeder
– 1 theelepel gemalen komijn
– 1 theelepel gemalen koriander
– Snufje zout, peper en/of chilipeper

Zo maak je het:
1. Spoel de kikkererwten af en doe ze in een kom.
2. Snipper de ui en doe die bij de kikkererwten.
3. Voeg de kruiden toe.
4. Pureren maar! Je kunt een staafmixer gebruiken of alle ingrediënten in de blender gooien.
5. Doe het bakpoeder en de bloem bij de puree en roer goed door.
6. Laat het mengsel een halfuurtje in de koelkast staan. (Echt doen, hoor! Anders plakt het deeg meer en dan wordt het lastig om balletjes te maken.)
7. Vorm balletjes van het deeg.
8. Verhit een pan met olie (of een ander bakproduct) en bak de balletjes totdat ze een mooi donkerbruin kleurtje krijgen.
9. Klaar! Makkelijk, toch?


Ik at de falafel met een grote salade (met olijven, geroosterde paprika, tomaat en verschillende soorten sla), maar de balletjes smaken ook heerlijk in een pitabroodje met komkommer en een lekker sausje.
Heb jij wel eens falafel gegeten?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

13 opmerkingen:

  1. Dit klinkt echt heel erg goed en ziet er ook nog eens waanzinnig lekker uit Em!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit nog nooit op,maar het ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaa, zelfgemaakte falafel is zo lekker! Deze ziet er echt goed en makkelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toevallig heb ik een paar weken geleden voor het eerst falafel gegeten (bij Bazar op de Witte de With) en ik vond het heeerlijk! Ik wil het ook eens zelf maken, this looks jummyy!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga eens aan mijn tante vragen of ze het wil maken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm dit lijkt me erg lekker, ga ik zeker een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm ziet er super lekker uit!:)

    xx Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Klinkt best goed! Ik mag alleen geen bloem, en om nou een heel pak alleen voor dit te kopen, haha ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er goed uit mooie recepten! liefs, x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb nog nooit falafel op, het ziet er wel heerlijk uit! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het nog nooit gehad maar het lijkt me wel lekker :D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er goed uit! Ik moet bekennen dat ik nog nooit falafel op heb, maar misschien moet ik het eens een keertje proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb nog nooit falafel op, maar het ziet er goed uit.! xx

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.