Chocolate,

RECIPE / Raspberry chocolate cake

3/27/2014 Pixels By Emilia 29 Comments


Nederlands: Verjaardagen zijn het beste excuus om taart te bakken. Dus toen papa deze week jarig was en ik hem vroeg wat zijn favoriete taart was ('maakt niet uit, iets met chocola'), dook ik enthousiast de keuken in om een heerlijke chocoladetaart in elkaar te flansen. Ik was niet van plan om het recept te delen, maar na één hap besloot ik dat ik er toch echt een artikel over moest maken, omdat hij zo goed was gelukt! Mijn zus, die best kritisch is als het om eten gaat, vroeg zelfs of ik dezelfde taart voor haar verjaardag wil bakken, zo lekker smaakte 'ie!

English: Birthdays make the best excuses to bake cakes. So, when my daddy had his birthday this week, I asked him what kind of cake he'd like. He didn't really mind, as long as it contained chocolate, so I looked up some recipe for an awesome chocolate cake. I actually wasn't planning on sharing the recipe on my blog, but after one bite of the cake I knew I couldn't just not share it. Seriously, even my sister (who's quite picky when it comes to food) asked me if I could make her the exactly same pie for her birthday. It's that good!


Dit heb je nodig: 
- 175 gram tarwebloem
- 50 gram cacaopoeder
- 4 theelepels bakpoeder
- Een halve theelepel zout
- 350 milliliter plantaardige melk (ik gebruike sojamelk, maar je kan ook kiezen voor havermelk, rijstemelk, amandelmelk, etc.)
- 125 milliliter zonnebloemolie
- 275 gram frambozenjam
- 2 theelepels vanille-extract
- 250 gram suiker
- 180 gram pure chocolade
- Eventueel versiering (zoals verse framboosjes of spikkels)

- 1 of 2 springvormen van 20 of 22 centimeter (als je maar 1 springvorm hebt, is dat geen probleem! Als de taart gebakken is, kun je hem doormidden snijden, zodat je alsnog twee cakes hebt.)
- Bakpapier
- 2 mengkommen
- Een garde


Zo maak je de taart:
1. Bekleed de bodem van 1 of 2 bakvormen met bakpapier en vet de randen in.
2. Warm de oven voor op 180 graden.
3. Meng de cacao, bakpoeder, bloem en zout in een kom.
4. Meng in een andere (grotere) kom de melk, zonnebloemolie, suiker, vanille-extract en de helft van de jam. Roer dit even goed door met een garde, tot het een soort beslag is en de jam helemaal is opgelost.
5. Doe het droge mengsel in de kom bij het natte mengsel en roer dit weer goed door tot het één geheel is.
6. Giet dit beslag in de bakvorm(en) en zet die in de oven. Als je 2 bakvormen gebruikt, is de baktijd 40-45 minuten. Ik had maar 1 bakvorm en mijn cake heeft bijna een vol uur in de oven gestaan. Je kunt met een satéprikker checken of je cake al gaar is: als je de prikker in de cake steekt en hij er weer schoon uitkomt, dan is je cake gaar! Als er stukjes cake aan de prikker blijven plakken, dan kan je de cake nog 5 minuten langer in de oven laten staan.
7. Laat de cake(s) helemaal afkoelen.
8. Als je 1 cake hebt gebakken, moet je die nu horizontaal doormidden snijden, zodat je 2 losse cakes hebt. Zorg echt dat je cake goed is afgekoeld, dat maakt het snijden een stuk makkelijker!
9. Smeer een lekker dikke laag frambozenjam op de onderste cake en leg de andere cake er weer bovenop.
10. Tijd voor de finishing touch! Smelt de pure chocolade (ik deed dat makkelijk in de magnetron, maar au bain marie kan natuurlijk ook!) en giet de vloeibare chocola over de taart heen. Het is handig als de taart nog op het bakpapier staat, want als je dan wat chocolade naast de taart knoeit, dan wordt je keuken niet zo vies! En zodra de chocola is afgekoeld, kun je het dan gewoon weer van het bakpapier afbreken.
11. Versieren maar! Ik gooide een lading vrolijke spikkels over de taart heen, maar je kan natuurlijk ook framboosjes als decoratie gebruiken of iets anders leuks verzinnen.

Klaar! Het lijkt een hele lap tekst, maar eigenlijk is het onwijs simpel. Je hebt niet eens een mixer of een blender nodig! Alleen een garde, een bakvorm, een mengkom, een oven en that's it. Mmm, ik ben blij dat ik komende maand zelf jarig ben, want dan heb ik weer een goed excuus om te gaan bakken.
Vinden jullie het ook zo leuk om taart te maken?

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

29 opmerkingen:

  1. Oeh hij ziet er erg lekker uit! Ik ben ook wel erg benieuwd naar de smaak. Jummie en wellicht kan ik de suiker vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahh die ziet er echt heerlijk uit! Ik ben gek op taarten/caken bakken en op chocolade dus misschien dat ik hem ook eens ga proberen.

    xoxo Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit en feestelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me heerlijk en ziet er super leuk uit met die discodip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij ziet er idd geweldig uit, en lijkt helemaal niet moeilijk! Geweldige taart voor een verjaardag, dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er echt heerlijk uit!:)

    xx Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er zo yummie uit!
    Chocolade met fruit is altijd zo'n lekker combi

    Liefs, Liese

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OMG!!! Die gaan we bakken als ik kom oke?! :D Ik heb nu al honger haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Njam, dit klinkt echt heel erg goed, jammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet dit er ontzettend lekker uit zeg! En je hebt ook een mooie foto ervan gemaakt :) Van mooie foto's krijg ik altijd meteen zin om het recept te maken, en dat is bij deze zeker zo haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Aaaah did I just read CHOCOLATE cake? Nom nom ♥.♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De taart ziet er zo lekker uit! Het is maar goed dat je geen foto van de binnenkant hebt gemaakt, want dan zat ik waarschijnlijk te watertanden achter mijn computer scherm, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wauw ziet er ontzettend smakelijk uit zeg, heerlijk
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh la la, zo lekker en ongezond, haha! Hij ziet er ook echt vrolijke uit met die discoballetjes, jummm!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Whooo wat een plaatje! Super super lekker! Ik proef hem al door mijn computer heen hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mmm het klinkt héérlijk, ik ga het binnenkort ook maar eens uitproberen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die moet ik nodig eens gaan maken, haha.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat! Je krijgt trouwens geen automatisch bericht als er op je comment is geantwoord, dus als je een brandende vraag hebt, kun je ook mailen naar pixelsbyemilia@gmail.com.